آفتاب

تهدید بارزانی به برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین رئیس اقلیم کردستان

تهدید بارزانی به برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین رئیس اقلیم کردستان

مسعود بارزانی ضمن انتقاد شدید از مخالفان خود، با تأکید بر اینکه بحران کنونی بر سر مسئله ریاست اقلیم، خطری برای استقلال کردستان است، خواستار تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم با رجوع به آرای مردم شد و تاکید کرد که در صورت عدم توافق طرف‌های سیاسی با قانون ریاست این اقلیم، باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی گفت: حل مشکلات با زور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، احزاب سیاسی عضو پارلمان و دولت اقلیم کردستان باید هر چه سریع‌تر با ایجاد راهکاری موافقت کنند که به نفع مردم و وطن باشد.

وی از مردم کردستان عراق خواست تا بر خورد هوشیارانه‌ای با اوضاع داشته باشند و نگذارند هیچ طرفی با سرنوشت آن‌ها بازی کند.

بارزانی تاکید کرد: اگر ما نتوانیم به توافق برسیم باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. همگان باید برای حفظ وحدت اقلیم کردستان و فراهم آوردن فضای مناسب برای تعیین سرنوشت خود و آینده‌ای بهتر تلاش کنند.

حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی خواهان تمدید ریاست وی است که 19 اوت(28 مرداد) به پایان می‌رسد.

همچنین این حزب ایجاد نظام پارلمانی در اقلیم کردستان و توزیع قدرت میان نهادهای کشور را تایید کرده است، اما برخی احزاب با تمدید ریاست بارزانی مخالفند.

بارزانی ضمن اشاره به تحولات سیاسی در اقلیم کردستان عراق از سال 1991 و مواضع و دیدگاه‌های خود درباره مسائل و چالش‌های گریبانگیر این اقلیم، خود را مبارز راه‌ دموکراسی در کردستان عراق نامید.

وی همچنین به تلاش‌های احزاب و جریانات سیاسی در کردستان عراق که به دنبال تغییر نظام سیاسی اقلیم هستند، اشاره و تأکید کرد که هدف آن‌ها رسیدن به منافع شخصی و سیاسی است.

رئیس اقلیم کردستان عراق مخالفان خود را به تلاش برای تجزیه اقلیم کردستان متهم کرد و گفت: در سال 2004 مانع برقراری سیستم فدرالی در استان‌ها و تجزیه کردستان شدیم و حال نیز اجازه تجزیه خاک کردستان و افتراق میان مردم کرد را نمی‌دهیم.

بارزانی به سفرهای اخیر خود به آمریکا و کشورهای اروپایی اشاره و ضمن تأکید بر اینکه این سفرها، امید رسیدن به استقلال کردستان را بیشتر کرد؛ بحران کنونی در اقلیم را خطری برای رسیدن به این هدف دانست.

در خصوص نظام سیاسی اقلیم کردستان، مسعود بارزانی ضمن تأکید بر اینکه نظام سیاسی اقلیم پارلمانی است، نگرش‌ها در خصوص این موضوع را متفاوت دانست و پیشنهاد کرد که تعیین نحوه انتخاب رئیس اقلیم به همه‌پرسی تعیین شود.

انتهای پیام

کد N916835

وبگردی