آفتاب

نخست‌وزیر ژاپن در سراشیبی حمایت‌های مردمی

نخست‌وزیر ژاپن در سراشیبی حمایت‌های مردمی

نظرسنجی صورت گرفته توسط روزنامه "مینیچی" امروز (دوشبه) نشان داد، میزان حمایت از نخست وزیر ژاپن به 32 درصد کاهش یافته و اکثریت مردم این کشور مخالف از سرگیری برنامه‌ریزی شده فعالیت راکتور اتمی هستند که پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال 2011 میلادی خاموش شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاهش سه درصدی میزان محبوبیت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و رسیدن این رقم به 32 درصد همزمان با آن صورت گرفته که رای دهندگان نسبت به تغییر در سیاست‌ امنیتی که به ممنوعیت مبارزات نظامی برون مرزی ژاپن برای دفاع از یک کشور دوست پایان می‌دهد، به شدت نگران شده‌اند. این تغییر به نیروهای ژاپنی اجازه می‌دهد تا برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم در خارج از کشور بجنگند.

حمایت 32 درصدی از شینزو آبه، پایین‌ترین میزان حمایت از وی از زمانی است که در دسامبر سال 2012 میلادی زمام امور را مجددا به دست گرفته. کاهش میزان محبوبیت آبه پس از آن آغاز شد که متخصصان در ژوئن سال جاری میلادی به یک هیات پارلمانی گفتند که این قانون نقض قانون اساسی صلح طلبانه پس از جنگ ژاپن است.

شینزو آبه می‌گوید، این تغییر، بازدارندگی را تقویت کرده و احتمال بروز جنگ را کاهش می‌دهد اما منتقدان می‌ترسند ژاپن گرفتار یکی از درگیری‌های تحت رهبری آمریکا شود.

براساس این نظرسنجی 57 درصد از پاسخ دهندگان مخالف آغاز مجدد فعالیت یکی از راکتورهای نیروگاه برق "لیکو شو" در جنوب غربی ژاپن که برای فردا (سه شنبه) برنامه ریزی شده هستند. این در حالی است که 30 درصد از این راه اندازی مجدد که بخش اتمی را بازگشایی خواهد کرد حمایت می‌کنند.

مخالفت با شینزو آبه در بین زنان بیشتر از مردان است. تنها 26 درصد از رای دهندگان زن از دولت آبه حمایت کردند در حالی که 40 درصد از پاسخ دهندگان مرد از این دولت حمایت می‌کنند.

این در حالی است که احزاب اپوزیسیون ژاپن از گرفتاری‌های شینزو آبه نفعی نمی‌برند. میزان حمایت از حزب حاکم "لیبرال دموکرات" به 28 درصد رسیده بود اما میزان حمایت از حزب اپوزیسیون "دموکرات" تنها 9 درصد بود.

در همین حال هنوز هیچ یک از رقبای حزب حاکم "لیبرال دموکرات" تمایل خود را برای به چالش کشیدن آبه در انتخابات رهبری حزبی که باید ماه آتی میلادی برگزار شود ابراز نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N916816

وبگردی