آفتاب

توصیه‌های فانی درباره مشارکت دبیرستانی‌ها در انتخابات مجلس

توصیه‌های فانی درباره مشارکت دبیرستانی‌ها در انتخابات مجلس

وزیر آموزش و پرورش توصیه‌هایی درباره انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی داشت و گفت: امسال سال انتخابات است و تعدادی از دبیرستانی‌ها در سن رای دادن هستند. درخواست می‌کنم دانش آموزان را به اصل حضور در انتخابات تشویق کنیم نه آنکه خدای ناکرده جهت گیری‌های حزبی و سیاسی بدهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در گردهمایی شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی که در اردوگاه باهنر برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم حاصل این گردهمایی به تربیت بهتر دانش آموزان بیانجامد، اظهار کرد: یکی از ساحت‌های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت سیاسی و اجتماعی است و دانش آموزان در دوره تحصیل‌شان تا قبل از دانشگاه باید به ابعاد تربیت اجتماعی و سیاسی بپردازند.

وی افزود: بهترین محملی که در مدرسه می‌تواند این هدف را دنبال کند، تشکل‌های دانش آموزی هستند. در واقع دانش آموزانی که امروز در مدرسه مشغول تحصیل هستند مدیران آینده کشور خواهند بود و جا دارد در دوره تحصیل‌شان با مباحثی اعم از تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، تعاملات اجتماعی، تحمل نظرات مخالف و مساله‌یابی آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکل‌ها می‌توانند در تربیت مدیران آینده کشور موثر واقع شوند، گفت: ما در آموزش و پرورش در تلاشیم تا امکان جذب حداکثری را فراهم کرده و اقداماتی انجام دهیم تا عده بیشتری زیر این چتر بزرگ جمع شوند. البته وحدت در عین کثرت باید در تربیت و تعلیم دانش آموزان رعایت شود.

فانی ادامه داد: بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، جوانان هلال احمر و گروه پیشتازان و فرزانگان چهار تشکلی هستند که می‌توانند بخشی از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهند. البته مشکلی ندارد تشکل‌های دیگری هم در کنار این‌ها فعالیت کنند، اما باید توجه کرد که کثرت نیازمند یک وحدت است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تشکل‌ها، اظهار کرد: هدف از این گردهمایی و این مصوبه این است که در عین احترام گذاشتن به علائق و سلایق دانش آموزان، تلاش کنیم امکانات کشور را طوری سامان دهیم که حداکثر بهره‌برداری از این منابع محدود داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز این واقعیت را پذیرفته‌ایم که منابع کشور و همچنین زمان برای ما محدود است، عنوان کرد: 12 سال از تحصیل دانش‌آموزان در اختیار ماست که همه این سال‌ها را نمی‌شود به تربیت سیاسی پرداخت و درباره مباحث مربوط به تشکل‌ها، بیشتر می‌توان در دوره‌های متوسطه اول و دوم مانور داد. عقل ایجاب می‌کند نسبت به افزایش این هم‌افزایی فکر کنیم؛ به این معنا که 2 به علاوه 2 بزرگ‌تر از چهار است و این یک هم افزایی مثبت خواهد بود.

فانی ادامه داد: لازمه این هم افزایی، همدلی و همزبانی و نتیجه این همدلی و همزبانی، افزایش بهره‌وری و دستیابی بهتر به اهداف است. همچنین لازمه همدلی و همزبانی، اعتماد متقابل خواهد بود و خوشحالم که در دولت یازدهم این شوراهای دانش آموزی تقویت شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تعلیم و تربیت بیش از 13 میلیون دانش آموز نیست، گفت: در دولت یازدهم سیاست توسعه مشارکت‌ها را دنبال می‌کنیم که نتایج آن قطعا در آینده تربیت افرادی مومن، انقلابی، کوشا و مسئول است که می‌تواند کشور را به توسعه پایدار نزدیک کند.

فانی با اشاره به اینکه سیاست دیگر، مدرسه محوری است، گفت: مدرسه مکانی است که تعلیم و تربیت در آن شکل می‌گیرد. باید تمام خدمات‌مان را در مدرسه متمرکز کنیم. در مدرسه بینش، اعتقاد، اخلاق و تربیت دانش آموزان شکل می‌گیرد و مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی و تربیتی می‌تواند همه ابعاد تربیتی دانش‌آموزان را محقق کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سال‌های اخیر، گلایه مدیران مدارس از تنوع و تعدد بخشنامه‌ها بوده، اظهار کرد: اکنون با هم‌راستایی و هماهنگی بخش‌های ذیربط، حجم نامه‌ها و بخشنامه‌ها به مدارس کاهش پیدا کرده و بعضا فعالیت‌های یک تشکل که باعث نقض تشکل دیگری می‌شد، کاهش یافته است. امیدواریم وضع بهتر از این شود. ما آنقدر بودجه نداریم که فعالیت‌های همدیگر را خنثی کنیم. باید در برگزاری مراسم مختلف در مدرسه تقسیم کار منطقی میان تشکل‌های دانش آموزی انجام شود تا هم افزایی افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه توصیه‌هایی درباره انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی داشت و گفت: امسال سال انتخابات است و تعدادی از دبیرستانی‌ها در سن رای دادن هستند. درخواست می‌کنم دانش آموزان را به اصل حضور در انتخابات تشویق کنیم نه آنکه خدای ناکرده جهت گیری‌های حزبی و سیاسی بدهیم. باید ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در دانش آموزان با تشویق آنها به حضور در انتخابات تقویت شود.

انتهای پیام

کد N916766

وبگردی