آفتاب

لاوروف ائتلاف ضد داعش مد نظر پوتین را معرفی کرد

لاوروف ائتلاف ضد داعش مد نظر پوتین را معرفی کرد

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا و متحدان آن باید در مبارزه علیه داعش که "دشمن مشترک" جامعه جهانی است، با رئیس جمهوری سوریه همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با "روسیا 1" گفت: شرکای آمریکایی ما و برخی کشورهای منطقه مکررا از به رسمیت شناختن بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) به عنوان شریک امتناع می‌کنند که بسیار عجیب است.

وی تاکید کرد: اسد یک شریک کاملا مشروع در امحای تسلیحات شیمیایی بود اما حال که بحث مبارزه با تروریسم پیش آمده از نظر برخی او دیگر شریک مشروعی نیست!

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ائتلاف ضد داعش همانطور که مد نظر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است، کسانی را که هم اکنون در این مبارزه نقش دارند از جمله ارتش‌های سوریه، عراق و کردها و بخشی از اپوزیسیون مسلح که نماینده سوری‌ها هستند، متحد خواهد کرد و گردهم می‌آورد.

وی عنوان کرد: به جای اینکه در ابتدا مشکلات آنها با یکدیگر را حل کنیم، اول باید با تهدید مشترک مقابله کنیم و پس از آن بیاییم درباره نحوه زندگی در کشور آنها توافق کنیم.

با این حال گمانه زنی و جنبه‌های بسیاری درباره نقش دولت سوریه در مبارزه علیه داعش وجود دارد.

وی تاکید کرد: ابتکار عمل پوتین دو منظوره است که پیشنهاد می‌کند هم ائتلافی از مردم که با داعش می‌جنگند، حضور داشته باشند و هم "روند سیاسی" به منظور پیشگیری از تحریک جنگ داخلی در سوریه ارتقا پیدا کند.

سرگئی لاوروف همچنین به دو دیدار اخیر با همتای آمریکایی خود اشاره کرده و گفت که به وزیر خارجه آمریکا هشدار داده که هر اشتباهی مهلکی می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد و هیچ چیز دیگر نمی‌تواند آن را کنترل کند. به گفته لاوروف، ساده ترین راه مذاکره است اما آمریکایی‌ها برای آن آماده نیستند.

وزیر خارجه روسیه افزود: ما پیشنهاد داده‌ایم تا روش‌های ما از استانداردهای دوگانه، تلاش برای تنش آفرینی و تقسیم کردن تروریست‌ها به دسته‌های خوب و بد، پاکسازی شود.

انتهای پیام

کد N916625

وبگردی