آفتاب

انتقاد یک نماینده مجلس از خام‌فروشی جنگل‌های مازندران

انتقاد یک نماینده مجلس از خام‌فروشی جنگل‌های مازندران

عضو ناظر بر برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران از خام‌فروشی جنگل‌های مازندران انتقاد کرد.

هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مازندران برنامه توسعه‌ای ندارد، عنوان کرد: در سال‌های اخیر سهم مازندران از بودجه ملی افزایش یافته و تقریبا در هر حوزه سهم استان دو برابر شده است و این تلاشی بود که تیم معاونت برنامه‌ریزی گذشته انجام دادند.

وی افزود: نگاه تیم برنامه‌ریزی استانداری در گذشته به برنامه‌ریزی استانی، جهادی بود و دغدغه هم داشتند زیرا در گذشته منتقد فضای استان بودند و در زمانی که مسئولیت گرفتند برنامه‌های خوبی اجرا شد.

نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مازندران برنامه‌ داریم اما عمل به برنامه صورت نمی‌گیرد، افزود: شکاف درون سازمانی در داخل مجموعه استانداری وجود دارد و اتفاقاتی که در بیرون و درون استانداری افتاد و فشارهای ایجاد شده موجب شد این انقطاع صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم از وضعیت فعلی، استان زیان می‌بیند مگر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران برنامه‌ای دیگر تدارک دیده باشد، اظهار کرد: اگر از نگاه توسعه به استان نگاه کنیم به معنای تلاش همه جانبه که باید به همه بخش‌ها مانند کشاورزی، گردشگری و صنعت نگریسته شود این امر در مازندران رخ نداده است.

حسینی با اعتقاد به اینکه در مازندران هم‌جهتی مدیریتی وجود ندارد، تصریح کرد: بخشی از این مسئله به نظام مالی کشور و بودجه کشور باز می‌گردد که در سال‌های گذشته دولت در مضیقه مالی سنگینی بود و اعتبارات اندکی اختصاص می‌یافت از سویی نیز عدم استفاده از فرصت‌های بکر مازندران به معنای این است که مثلا در حوزه دریا ما از 10 درصد ظرفیت موجود نیز استفاده نمی‌کنیم که این موضوع به چالش دامن زد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حتی راه دریایی در مازندران وجود ندارد تا با اتصال غرب و شرق حجم ترافیک استان را کاهش دهد، یادآور شد: در بخش‌های مختلف نیز نتوانستیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.

عضو ناظر بر برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران با تاکید بر اینکه از میلیون‌ها مسافر وارد شده به استان یک ریال عوارض دریافت نمی‌کنیم، گفت: هنوز نتوانستیم از ظرفیت بخش مهمی از گردشگران برای افزایش درآمد و سطح معاش مردم استفاده کنیم از سویی ظرفیت‌هایی چون گردشگری روستایی برای افزایش اسکان در مازندران مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه عدم استفاده از ظرفیت‌ها ناشی از کمبود اعتبار نیست بلکه ناشی از فقدان برنامه است، تصریح کرد: هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌ جنگل‌های استان استفاده کنیم و تقریبا تمام شرکت‌های بهره‌بردار مازندران در جنگل‌ها خام فروشی می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه علیرغم وجود تمام ظرفیت‌های عظیم در جنگل‌های مازندران متاسفانه حتی پروانه قطع درخت در جنگل را می‌فروشند؛ ادامه داد: هدف اولیه از تاسیس شرکت‌های بهره‌بردار اشتغال در روستاهای اطراف بود اما امروز چوب‌ها خام از مازندران می‌رود و از آن طرف مبل وارد مازندرانی می‌شود صنعت چوب و پارچه و صنعتگران آن مبل‌سازی در استان مهیا است.

وی عنوان کرد: در حوزه رودخانه‌ها و فضاهای گردشگری و پارک‌های جنگلی نیز به این مشکل مبتلا هستیم.

انتهای پیام

کد N916609

وبگردی