آفتاب

چرا زنان جذب داعش می‌شوند؟

چرا زنان جذب داعش می‌شوند؟

«حمیده محققی»، کارشناس مسائل اسلامی که تحقیقات بسیاری را درباره بیانیه داعش برای جذب زنان انجام داده، در مصاحبه با فرانکفورتر آلگنماینه گقت: «امید به زندگی در یک جامعه ایده آل زنان را به دام داعش می اندازد».

 

این عکس از یک ویدئوی تبلیغاتی داعش برداشته شده است. زنان محجبه که با کلاشینکف در نزدیکی شهر الرقه در سوریه گشت می زنند. این زنان به تیپ "غزال" داعش تعلق دارند که تنها از زنان تشکیل شده است. مانند هر تصویری که از سوی داعش منتشر می شود، این تصاویر نیز جای شک و شبهه دارند، زیرا که بنابر دستورات داعش زنان مجاز به شرکت در جنگ نیستند. بنابر گزارش های زیادی همه زنان قربانی ایدئولوژی داعش در شرایط دشواری بزرگ شده اند و اکثرا 16 تا 25 ساله هستند در نتیجه به لحاظ احساسی حساس و شکننده اند. آنها به دنبال معنا و هویت هستند و اغلب با جهل نگران کننده ای به این برداشت از دین و مذهب گرویده اند. کارشناسان نظرات متفاوتی درباره ماهیت و دلایل گرایش زنان به سمت داعش دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اسکانیوز در زیر بخشی از مصاحبه «حمیده محققی»، یکی از کارشناس مسائل اسلامی در آلمان با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه دربارۀ علل و انگیزه های  آمده است.

زنان این گروه تروریستی چه اصول اخلاقی را دنبال می کنند؟

این گروه تروریستی به تعبیر خودش یک زندگی اخلاقی و معنوی را به زنان پیشنهاد می کند. زنان باید به شدت به مقرارات پایبند باشند و از جامعه و عموم مردم دور بمانند. در تعبیر داعش زنان باید فقط در خانه بمانند، زیرا فقط برای اینکار ساخته شده اند. مگر در مواقعی خیلی خاص می توانند از خانه خارج شوند.

زنان در این گروه تروریستی حق زندگی ندارند بلکه فقط باید به دستورات عمل کنند؟

درست است. مردان داعشی از زنان انتظار دارند که کاربرد مشخصی در جامعه داشته باشند، درنتیجه دیگر فکر کردن برای ایشان ضرورتی ندارد. بلکه فقط باید به دستورات عمل کنند.

چگونه داعش محدودیت زنان را مانند آزادی جلوه می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که زنان غربی نقش های زیادی بر عهده دارند، اغلب بیش از حد از آنها انتظار می رود برای مثال آنها باید تا مقاطع بالا تحصیل کنند، شغل خوب داشته باشند و باید در کنار نقش همسر، مادر و زن خانه، شغل دیگری هم داشته باشند . اما داعش مفهومی مخالف این روند را ارائه میدهد که در آن زنان نیاز ندارند نگران آینده باشند و حتی فکر کنند. و از تنها نقش کوچکی که به آنها اختصاص داده شده، تقدیر می شود. مشخصا در این تعبیر جذابیت خاصی نهفته است.

تصویر یک زن ایده آل در این بیانیه از کجا می آید؟

این تصویر در منابع اصلی و اولیه اسلامی پیدا نمی شود اما در بعضی از تفاسیر محافظه کارانه، افراطی و پدرسالارانه یافت می شود و این تفسیر سختگیرانه بیشتر به عنوان محافظت از زنان مطرح می شود.

در تفکرات اسلامی بیشتر صحبت از آخرت می شود، این دنیا چه نقشی در زندگی مردم دارد؟

این دنیا مانند گذرگاهی است که در آن انسان فرصت دارد خود را برای زندگی اوخروی آماده کند. این دنیا محل کاشت و آخرت محل برداشت است.

جوامع غربی به دنبال آن هستند که با رجوع به جوامع تحت فشار، این مساله را نادیده بگیرند که زنان غربی با وجود آزادی، روشنگری و جریانسازی جنسی باز هم باید با رفتارهای نابرابرانه مبارزه کنند. غرب می تواندچه چیزی را از مفاهیم اسلامی درباره نقش زنان بیاموزد؟

غرب می تواند از پیام اصلی قرآن یعنی تاکید بر برابری زن و مرد یاد بگیرد. ما باید امروزه در جوامع خود این سوال را مطرح کنیم که منظورمان از برابری چیست. ویژگی های خاص جنسیتی نیز باید ارزش گذاری شوند. کافی نیست که نقش مادر و یا همسر را فقط به عنوان یک ارزش در نظر گرفت بلکه باید به عنوان یک شغل محسوب شده و برایش حقوق در نظر گرفته شود. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که تنها بر کارهایی که برایش پول دریافت می شود، ارزش می گذاریم و بقیه کارها نادیده گرفته می شوند. همانطور که ما در مفهوم قرآنی داریم که یک مادر شیرده اگر بخواهد می تواند از همسر خود پول دریافت کند.

5252

کد N916502

وبگردی