آفتاب
سناتور تد کروز:

ایالتهای آمریکا باید تحریمهای ضد ایرانی خود را ادامه دهند

ایالتهای آمریکا باید تحریمهای ضد ایرانی خود را ادامه دهند

سماجت ایالت های آمریکا به حفظ تحریم های ضد ایرانی گزینه ای است که جمهوری خواهان برای به چالش کشاندن رئیس جمهور آمریکا بر روی آن حساب باز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بریت بارت، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس که در شمار نامزدهای جمهوری خواه پست ریاست جمهوری آمریکا هم به شمار می رود در ادامه مخالفت های علنی خود به فکر آن افتاده تا ایالت های آمریکا را علیه توافق هسته ای ایران بشوراند.

کروز که خیال سکان داری کاخ سفید را در سر می پروراند، چند روز پیش نقض توافق به دست آمده بین ایران و گروه ۱+۵ را در شمار نخستین اقدامات خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نام برد. با این حال وی که زبان تندی در انتقاد از عملکرد «باراک اوباما» رئیس جمهور دموکرات آمریکا دارد برای به چالش کشاندن وی در حوزه سیاست خارجی، به وعده های شفاهی درباره پاره کردن توافق اکتفا نکرده و برای اعمال فشار بیشتر بر دولت اوباما آن هم در زمانی که به سختی در حال چانه زدن با کنگره است تا رای مساعد آنها را برای پذیرش توافق هسته ای ایران بخرد، به حربه دیگری روی آورده است.

وی در تبلیغات انتخاباتی روز گذشته خود مدعی شد که ایالت های آمریکا باید تحریم های ضد ایرانی را ادامه داده و حتی تحریم های جدیدی را نیز وضع کنند تا به این وسیله مانع از دست یافتن ایران به سلاح اتمی شوند.

کروز برای محبوب جلوه دادن پیشنهاد خود به قانونی اشاره کرد که به موجب آن نمی توان ایالت های آمریکا را به اجرای معاهدات و توافق های بین المللی ملزم نمود، مگر آنکه ملاحظات جدیدی از سوی کنگره برای واداشتن آنها به تبعیت از یک قانون فدرال تعریف شود.

گفته می شود که تا به اینجای امر دو ایالت نیویورک و کالیفرنیا از تداوم تحریم های خود علیه ایران حتی در صورت عبور توافق برجام از مسیر پر پیچ و خم کنگره خبر داده اند. در همین رابطه، ایالت نیویورک لیستی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایران تهیه کرده که حق داد و ستد با شرکت های نیویورکی را ندارند.    

ناگفته نماند که دولت واشنگتن باید ایالت های آمریکا را ملزم به تبعیت از توافق هسته ای ایران کند حال آنکه گفته می شود که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین جلسه استماعی که در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان داشت حق ایالت های آمریکا به تداوم تحریم های ایرانی را مورد تایید قرار داد.

کد N916494

وبگردی