آفتاب
یک کارشناس امنیت هسته‌ای در گفت‌وگو با اسپوتنیک بیان کرد:

دلایل به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای قدرت‌های جهانی

دلایل به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای قدرت‌های جهانی

یک کارشناس موضوع امنیت هسته‌ای دلیل تمایل قدرت‌های جهانی برای ادامه به‌روزرسانی و توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک با وجود آن که همواره تاکید می‌کردند که باید توسعه زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش و مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنند، هنوز هم در حال افزایش تعداد تسلیحات هسته‌ای و افزایش بودجه بخش مربوط به توسعه زرادخانه خود هستند.

جین هاری، کارشناس امنیت هسته‌ای در این باره به اسپوتنیک گفت:‌ یکی از دلایل اصلی آن ایده در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای برای افزایش قدرت بازدارندگی است.

او تصریح کرد: اگر چه تسلیحات هسته‌ای در جلوگیری از وقوع جنگ‌هایی با مقیاس کوچک منطقه‌یی ناتوان بوده است، اما در جلوگیری از بروز یک جنگ گسترده میان قدرت‌های جهانی کارآمد بوده است.

این کارشناس امنیت هسته‌ای گفت: آزمایشات هسته‌ای آمریکا می‌تواند باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی با روسیه و چین شود.

هم‌چنین وجود لابی‌های سیاسی فعال در زمینه فروش تسلیحات نظامی و شرکت‌های دفاعی که در هر کشوری وجود دارند از عوامل افزایش مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای است.

او تاکید کرد:‌ وجود لابی‌های مرتبط با شرکت‌های دفاعی نظامی دلیل آن است که هم‌اکنون فرانسه دارای یک زرادخانه هسته‌ای گسترده و به روز شده است.

ماری ادامه داد: فهمیدن سیاست کاری این شرکت‌های دفاعی دشوار نیست، در آمریکا و فرانسه بسیاری از مقامات نظامی بلند پایه ارتش، در نهایت به این شرکت‌های دفاعی منتقل می‌شوند، همین امر موجب می‌شود تا این شرکت‌ها رابطه‌های خوب و گسترده‌ای با وزارت دفاع هر دو کشور داشته باشند.

این کارشناس تاکید کرد که به هر حال روند خلع تسلیحات هسته‌ای که ابتدا در قراردادی توسط آمریکا و روسیه،‌ پس از جنگ سرد به امضا رسید، به پایان رسیده است، قدرت‌های جهانی یک‌بار دیگر به روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ آمریکا و روسیه در اختیار داشتن 98 درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان، گسترده‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای را در اختیار دارند.

انتهای پیام

کد N916201

وبگردی