آفتاب

وزیر کار ترکیه: پناهجویان سوری اجازه کار در ترکیه ندارند

وزیر کار ترکیه: پناهجویان سوری اجازه کار در ترکیه ندارند

وزیر کار ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که پناهجویان سوری اجازه کار در ترکیه ندارند. این در حالی است بنابر آمار ارائه شده 200 هزار سوری به طور غیر رسمی در این کشور مشغول کار هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره وضعیت پناهجویان سوری در ترکیه نوشت: وزیر کار ترکیه اعلام کرد که به پناهندگان سوری اجازه کار داده نمی‌شود زیرا چنین اقدامی می‌تواند برای شهروندان ترک دنبال کار هستند، منصفانه نباشد.

به گزارش این خبرگزاری، ترکیه میزبان نزدیک به دو میلیون سوری است که هزینه‌ای‌ بیش از پنج میلیارد دلاری به همراه داشته است.

این در حالی است که ترکیه با بیکاری و رشد کند اقتصادی مواجه است.

در حال حاضر برخی می‌توانند به طور موقت در میان پناهجویان کار کنند، به طور مثال پزشکان و معلمان در اردوگاه‌های پناهجویی می‌توانند مشغول به کار شوند اما "فاروق چلیک" وزیر کار و امنیت اجتماعی ترکیه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که برنامه‌ای برای اجازه کار به پناهجویان سوری تحت یک صلح جامع ندارند.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم امکان کار برای پناهجویان سوری فراهم کنیم زیرا ما نیروی کار خود را داریم. ما تلاش می‌کنیم که بیکاران خود را آموزش دهیم تا آنها بتوانند به مشاغل مورد نظر خود دست یابند.

وزیر کار اضافه کرد: منصفانه نیست که آنها را از کار بر کنار کنیم و مشاغل آنها را به پناهجویان سوری بدهیم.

براساس آمار ارائه شده در مطالعات انجام شده در ژانویه سال 2015، از سوی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ترکیه (اورسام) و بنیاد مطالعاتی اجتماعی و اقتصادی ترکیه (تسو) 200 هزار سوری در ترکیه مشغول به کارند. البته سوری‌ها در مشاغلی کار می‌کنند که افراد محلی تمایل به انجام ان کارها نیستند و یا آنها به عنوان کارگر بدون مهارت مشغول به کار می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، با حملات جنگنده‌های ترکیه و آمریکا در شمال عراق و سوریه، رئیس جمهور ترکیه به تازگی اعلام کرد که ایجاد "منطقه‌ امن" می‌تواند راهی برای بازگشت پناهجویان باشد، اما سازمان ملل در این باره هشدار داد که ایجاد "منطقه‌ امن" تنها با ارائه تضمین حفاظت از آن امکان پذیر است.

انتهای پیام

کد N916199

وبگردی