آفتاب

انتقاد لاوروف از برنامه آمریکا برای پشتیبانی هوایی از مخالفان سوری

انتقاد لاوروف از برنامه آمریکا برای پشتیبانی هوایی از مخالفان سوری

وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از برنامه آمریکا در پشتیبانی هوایی از مخالفان سوری تاکید کرد که باید از ادعاهای بی‌پایه و اساس درباره تسلیحات شیمیایی سوریه اجتناب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) گفت تمایل آمریکا در تامین و پشتیبانی هوایی از مخالفان سوری یک اشتباه محض است که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع در منطقه می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: من و جان کری، همتای آمریکایی‌ام درباره برنامه آمریکا برای اعزام افرادی که آموزش دیده‌اند و می‌توانند به مقابله با داعش در سوریه بپردازند و این که چگونه از آنها با استفاده از پشتیبانی هوایی حمایت کنیم، صحبت کرده‌ایم. من به جان کری هشدار دادم که این پشتیبانی هوایی یک اشتباه مرگبار است که باعث تضعیف اوضاع در منطقه می‌شود و دیگر هیچ کس قادر نخواهد بود تا کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

لاوروف ادامه داد: مسکو یک رویکرد دو طرفه را به آمریکا برای مقابله با داعش در سوریه پیشنهاد کرده که شامل ایجاد ائتلاف و حمایت از روند سیاسی است. این رویکرد از آن جهت اهمیت دارد که می‌توانیم با استفاده از رویکرد سیاسی که تمامی طرفین درگیر در سوریه در آن دخیل هستند درگیری‌های سوریه را خاتمه دهیم.

این دیپلمات ارشد روسی با اشاره به این مساله که مسکو بر کنار گذاشتن معیارهای دوگانه در قبال مقابله موثر با داعش تاکید دارد، گفت: ما درباره این مساله و ضرورت تشکیل یک جبهه مستحکم و متحد در مقابل داعش که در ابتدا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح شد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

این مقام مسئول دولت مسکو همچنین درباره ادعاهای بی‌پایه و اساس درخصوص تسلیحات شیمیایی سوریه گفت: اخباری درباره تسلیحات شیمیایی اعلام نشده که احتمالا در سوریه باقیمانده است منتشر شده و تمامی این‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد. این اتهامات بی‌پایه و اساس هستند و تنها باعث ایجاد هراس می‌شوند. من تضمین می‌کنم که باید تمامی این حقایق بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. ما دلایل بسیار مستحکمی داریم که دولت سوریه از نزدیک درباره نابودی تسلیحات شیمیایی با ما همکاری می‌کند.

روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل به صورت متفق‌القول قطعنامه‌ای را در ایجاد مکانیزم مشترک تحقیق برای شناسایی و محاکمه اشخاص و سازمان‌های مسئول حملات با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تصویب کرد.

لاوروف ادامه داد: زمانی که روسیه با آمریکا توافق کرد تا به تخریب و نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه بپردازند مسکو هیچ شرطی را درباره آینده سوریه مطرح نکرد و این در حالی است که واشنگتن همچنان بر خواسته خود مبنی بر عدم به رسمیت شناختن دولت دمشق پابرجاست.

انتهای پیام

کد N915986

وبگردی