آفتاب
در آستانه سالگرد پایان جنگ جهانی دوم؛

«آبه» باز هم حاضر به عذرخواهی در خصوص جنایات جنگی ژاپن نشد

«آبه» باز هم حاضر به عذرخواهی در خصوص جنایات جنگی ژاپن نشد

نخست وزیر ژاپن با وجود فشار جامعه بین المللی باز هم حاضر به عذرخواهی درباره جرایمی که ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم مرتکب شد نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کوریا هرالد، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن قرار است جمعه این هفته به مناسبت ۷۰ امین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم بیانیه ای را صادر کند. اما بر اساس پیش نویسی که در اختیار پارلمان ژاپن قرار گرفته، این بیانیه از نگاه کشورهایی مانند کره جنوبی و چین که عذرخواهی دولت توکیو را به دلیل ارتکاب اعمال خشونت آمیز و جنایات جنگی در آن برهه از زمان خواستار شده اند، عبارت کلیدی «من به نیابت از دولت ژاپن عذر خواهی می کنم» را کم دارد.

آبه که از اعضای حزب حاکم «لیبرال دموکرات» است در گفتگو با «ناتسو یاماگوشی» شریک ائتلافی اش از حزب «کمیتو» تاکید کرده است که از واژه «عذرخواهی» استفاده نخواهد کرد.

در واکنش به خبر تسلیم پیش نویس سخنرانی آبه به پارلمان ژاپن آن هم بدون ذکر واژه عذرخواهی، دولتمردان حزب حاکم «سائنوری» در پارلمان کره جنوبی این اقدام را به منزله خیانت آبه به اعتماد جامعه بین الملل تلقی کردند.

حزب «اتحاد سیاست های جدید برای دموکراسی» نیز به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون کره جنوبی در واکنش به این اقدام آبه اعلام کرد: عدم عذرخواهی از خطاهای گذشته نشانه ای از تمایل ژاپن برای تکرار شیوه های امپریالیستی است.

کره جنوبی دولت توکیو را مسئول بهره کشی جنسی سربازان ژاپنی از زنان کره ای طی جنگ جهانی دوم می داند.

ناگفته نماند که چین نیز در تاریخ سوم ماه سپتامبر مراسمی را به مناسبت ۷۰ امین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برگزار خواهد کرد که آبه به دعوت پکن برای حضور در آن پاسخ منفی داده است اما انتظار می رود که وی قبل یا بعد از این مراسم برای دیدار با «شین جی پینگ» رئیس جمهور چین، عازم پکن شود.

کد N915975

وبگردی