آفتاب

اوباما: توافق هسته‌ای بهتر از هر گزینه دیگری است

اوباما: توافق هسته‌ای بهتر از هر گزینه دیگری است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:‌ این توافق می‌تواند رایزنی‌های بیشتر با تهران را امکان‌پذیر سازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان که فیلم آن قرار است روز یک شنبه (امروز) منتشر شود از توافق ایران و گروه 1+5 دفاع و با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب علیه ایران بار دیگر تاکید کرد: این توافق بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به فرید زکریا خبرنگار سی‌ان‌ان درباره‌ی مخالفت‌های مداخله جویانه بنیامین نتانیاهو با توافق هسته‌ای، آن را بدون سابقه توصیف کرد و گفت: من از شما می‌خواهم که این سوال را از خود نخست وزیر نتانیاهو بپرسید. من هیچ نمونه مشابهی را سراغ ندارم.

اوباما ادامه داد: این توافق برای اسراییل خوب است نتانیاهو در این باره اشتباه می‌کند. من فکر می‌کنم که بتوانم به شما ثابت کنم ارزیابی‌های وی غلط است . اگر استدلال آن درست است این بهترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. بنابراین توافق هسته‌ای نه تنها برای آمریکا، بلکه برای اسراییل هم خوب است.

وی همچنین تاکید کرد که توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 بهتر از هر گزینه دیگری است. تنها گزینه پیشنهادی مخالفان توافق جنگ است و نتانیاهو تاکنون هیچ پیشنهاد جایگزین دیگری برای توافق ارائه نداده است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: این در حالی است که حل مساله هسته‌ای ایران راه را برای رایزنی‌های بیشتر با تهران از جمله در موضوع سوریه امکان پذیر می‌سازد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا واشنگتن ممکن است در صورت شکست توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای از گزینه نظامی علیه تهران استفاده کند بدون این که مستقیما به آن پاسخی دهد اظهار کرد:من برای مسائل بزرگ یک سیاست کلی دارم؛ این که انتظار شکست ندارم. بنابراین، اکنون نیز نمی‌خواهم پیش بینی درباره ی شکست انجام دهم چون فکر می‌کنم که ما یک استدلال بهتر داریم.

اوباما همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ مخالفت‌های رهبر معظم انقلاب و این که چگونه آمریکا دراین شرایط با ایران توافق می‌کند تصریح کرد:‌شما با دوستانتان مذاکره نمی‌کنید بلکه با دشمنانتان مذاکره می‌کنید. ابر قدرت‌ها به این طعنه‌ها پاسخ نمی‌دهند بلکه روی این تمرکز می‌کنند که ما به چه اقدامی نیازمندیم تا از امنیت ملی خود و امنیت دوستان و متحدانمان محافظت کنیم. تمرکز ما اکنون روی توافق و تقویت آن قرار دارد. پیشتر از این زمانیکه به توافق اولیه ژنو دست یافتیم، بسیاری از منتقدان آن را اشتباهی تاریخی خواندند اما ما توانستیم غنی سازی ایران را محدود کنیم و ذخیره اورانیوم آنها را کاهش دادیم و آنها به بخشی از پولشان دست یافتند.

وی ادامه داد: اما افراد زیادی خواهان این توافق هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مصاحبه که روز پنج شنبه انجام شده است ساعاتی پس از آن صورت گرفت که چاک شومر سناتور دموکرات با نفوذ آمریکایی اعلام کرده با توافق هسته‌ای مخالفت خواهد کرد چون به ایران اجازه می‌دهد اهدافش در منطقه را دنبال کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این مخالفت‌ها، استدلال این سناتور دموکرات را رد کرد و گفت که مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای اتخاذ سیاست درستی در آینده نیست.

کنگره آمریکا قرار است ماه آینده پس از بررسی این توافق در تایید یا رد آن رای گیری کند.

به گزارش ایسنا، ادعاهای اوباما درباره ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره بر صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند.

انتهای پیام

کد N915890

وبگردی