آفتاب
تخت‎روانچی در روزنامه اطلاعات:

نقض توافق توسط دولت آینده آمریکا هزینه سیاسی دارد

نقض توافق توسط دولت آینده آمریکا هزینه سیاسی دارد

عضو تیم مذاکره‌کننده با تاکید بر اینکه اجرای توافق متکی به شخص نیست، گفت: آمریکا نمی‌تواند برخلاف سایر کشورها عمل کند، لذا نقض توافق توسط دولت آینده آمریکا برای این کشور هزینه سیاسی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید تخت‌روانچی در نشست بررسی توافق هسته‌ای که صبح امروز در روزنامه اطلاعات با حضور صادق خرازی، علی‌اکبر صالحی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی برگزار شده است، توافق هسته‌ای را یک فرصت دانست و گفت: از ابتدای مذاکرات تاکید داشتیم که اجرای این توافق به شخص متکی نباشد.

وی با بیان اینکه ممکن است در اجرای این توافق با اشکالاتی مواجه شویم، گفت: برخورد با مشکلات در اجرای توافق طبیعی است که در متن توافق نیز پیش‌بینی شده و ساز و کارهایی برای آن از جمله کمیسیون مشترک رسیدگی به حل اختلاف در نظر گرفته شده است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که به یک توافق قابل اجرا دست یابیم، گفت: دلیل طولانی بودن مذاکرات هم این بود که به یک توافق خوب و قابل اجرا برسیم.

وی در پاسخ به این سئوال که در دوران بعد از اوباما چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا رئیس جمهور آینده آمریکا نیز به این توافق پایبند خواهد بود، گفت: در متن توافق بندی داریم که تعهدی برای دولت آمریکا اجرا می‌کند و تحریم‌هایی که برداشته می‌شود به صورت مستمر خواهد بود، یعنی بر اساس توافق دولت آمریکا متعهد است که به صورت مستمر، اجرای تحریم‌ها را لغو کند.

تخت‌روانچی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ بخشی از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، گفت: بر اساس حقوق بین‌الملل، ایران و ۱+۵ موظف هستند که این توافق را اجرایی کنند و اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا آن را لغو کند، طبیعتا نقض واضح برجام محسوب می‌شود که این نیز بسیار دور از ذهن خواهد بود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توضیح داد: اگر آمریکا و یا کشور دیگری بخواهد که توافق را به هم بزند، طبیعتا در برابر کل کشورهای سازمان ملل قرار خواهد گرفت و فشار سیاسی برای آن کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت بعدی آمریکا توافق را لغو کند، خود آمریکاست که منزوی خواهد شد، چرا که امروز شاهد رقابت کشورهای غربی برای همکاری با ایران هستیم که البته ما خودمان شرکای اقتصادی‌مان را انتخاب می‌کنیم، در نتیجه رئیس‌جمهور جدیدی که در کاخ‌سفید روی کار بیاید، نمی‌تواند برخلاف سایر کشورها، تصمیم بگیرد و حرکت کند که این کار برای آن هزینه سیاسی دارد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، مذاکره با ۶ کشور عضو ۱+۵ را کاری بسیار سخت برای تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: ما به یاری خداوند و دعای مردم این توافق را به نتیجه رساندیم.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: ما یک مجموعه یک‌دست و تیم بی‌حاشیه بودیم که تنها فکرش دفاع از منافع ملی بود؛ لذا طرف مقابل هم این حس را کرد که با تیمی دارد مذاکره می‌کند که نمی‌تواند در آن اختلاف ایجاد کند؛ لذا توانستیم بعد از دو سال مذاکرات سخت و پیچیده به توافق دست یابیم.

کد N915880

وبگردی