آفتاب

صالحی: محدودیت داریم اما فعالیت هسته‌ای ادامه می‌یابد

صالحی: محدودیت داریم اما فعالیت هسته‌ای ادامه می‌یابد

تسنیم نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست بررسی توافق هسته‌ای وین شرکت کرده بود گفت در توافق به گونه ای عمل شده که ظاهرا محدودیت داریم اما فعالیت هسته ای ادامه می یابد.

به گزارش تسنیم، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست بررسی توافق هسته‌ای وین شرکت کرده بود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: فعالیت های هسته ای کشورمان از دهه 40 شمسی شروع شده است. ما در زمره کشورهای پیشتار منطقه در زمینه هسته ای هستیم. ما جزو اولین کشورهایی هستیم که اولین راکتور هسته ای را در همین محل راکتور تحقیقاتی تهران ایجاد کردیم.

وی در ادامه گفت: در رژیم قبل چشم اندازی بیست ساله را در زمینه اجتماعی اقتصادی آغاز کردند و پیش بینی کردند کشور بیست هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد. پس از انقلاب این موضوع از اولویت خارج شد و آلمان و فرانسه پروژه های خود را رها کردند. هدف در گذشته هم تولید برق بوده است حتی در رژیم گذشته. پس از جنگ تحمیلی هم نظام تصمیم به بازگشت به فعالیت های هسته ای گرفت و اعلام شد راه اندازی نیروگاه بوشهر باید انجام شود و مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که ما باید به بیست هزار مگاوات برق هسته ای برسیم. پس هدف ما یک هدف صلح آمیز برای تولید برق   و در کنار آن صنعت  و کشاورزی است. این هدف صلح آمیز یک دوره قبل از انقلاب یک دوره بعد از انقلاب و یک دوره پس از توافق وین تقسیم بندی می شود. درسی که گرفتیم این است که باید خوداتکا باشیم. عقلانیت حکم می کند که برای تضمین نیروگاه بوشهری که شش میلیارد دلار ارزش دارد تامین سوخت هسته ای باید تامین شود.

صالحی با اشاره به موضوع سوخت هسته‌ای کشور گفت: ایران تصمیم گرفت وارد چرخه سوخت شود نه الزاما اینکه کل سوخت را تامین کنیم بلکه این امر که توانمندی این امر را داریم. پس از وین چشم انداز فعالیت هسته ای را می توان گفت مبنای تجاری سازی دارد زیرا قبل از وین تحریم بودیم. ملت بزرگوار مطمئن باشند خطوط قرمز آن هم پس از برگزاری کارشناسی ها و کمیته های فراوان رعایت شده و به گونه ای عمل شده که ظاهرا محدودیت داریم اما فعالیت هسته ای ادامه می یابد.

رئیس سازمان اتمی کشور با ابراز رضایت از توافق وین گفت: بعید میدانم کشور دیگر بتوانند به چنین جایگاهی برسند. غربی ها به زعم خود می خواهند جلوی انحراف ما را بگیرند. در بحث راستی آزمایی ما دو نوع راستی آزمایی داریم. ما به عنوان آژانس و ان پی تی در فعالیت های صلح آمیز هسته ای لاجرم طبق موافقتنامه پادمانی باید بازرسی کنند . سی و اندی سال هست که این بازرسی ها انجام می شوند. ما یک بازرسی دیگری داریم بعد از وین که کمی است، یعنی باید مثلا تعداد سانتریفیوژها را کنترل کنند. در این راستی آزمایی ها که برای یک مدتی است برای خرید یک سری تجهیزات محدودیت هایی را در ظاهر پذیرفتیم . مجموعه ان اس جی لیستی فراهم کرده که تجهیزات دو منظوره در آن ذکر شده است. ما برای خرید از راه هایی به خرید این تجهیزات می پردازیم و از خرابکاری های صنعتی در آزمایشگاه‌های خود از آن با خبر می شویم.طبق توافق وین حالا می‌توانیم تجهیزات را طبق کمک آنها بخریم و می توانیم از خرابکاری صنعتی جلوگیری کنیم و قانونا عمل خرید را انجام دهیم.

52261

کد N915826

وبگردی