آفتاب

برگزاری انتخابات مقدماتی آرژانتین

برگزاری انتخابات مقدماتی آرژانتین

در حالی که مردم آرژانتین امروز (یکشنبه)‌ در انتخابات مقدماتی این کشور شرکت می‌کنند، این انتخابات می‌تواند برای تداوم سیاست‌های کریستینا فرناندز که 12 سال است با همسرش بر عرصه سیاست آرژانتین تسلط دارد تعیین کننده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برای کاندیداهایی که می‌خواهند جانشین کریستینا فرناندز به عنوان رئیس جمهور آرژانتین شوند، انتخابات مقدماتی می‌تواند در ارزیابی وضعیت کمپین انتخاباتی آنها پیش از انتخابات سراسری 25 اکتبر و اینکه آنها چقدر می‌توانند سیاست‌هایی نزدیک به سیاست‌های رفاه اجتماعی جنبش متعلق به فرناندز معروف به "کرشنریسمو" در پیش بگیرند، کمک کند.

مطابق قانون اساسی آرژانتین کریستینا فرناندز به دلیل آنکه دو دور رئیس جمهور بوده نمی‌تواند برای سومین دور متوالی کاندیدای ریاست جمهوری شود. در سال 2003 نستور کرشنر، همسر درگذشته کریستینا فرناندز به عنوان رئیس جمهور آرژانتین انتخاب شد و یک دور رئیس جمهور بود و پس از وی فرناندز کاندیدا شد.

دنیل سیولی فرماندار استان بوینس آیرس آرژانتین و معاون سابق رئیس جمهور این کشور به عنوان کاندیدای فرناندز برای جانشینی‌اش تعیین شده است.

وی سیاست‌های فرناندز را تحسین کرده اما همچنین وعده داده در جایی که لازم باشد اصلاحات انجام دهد و در تعامل با کشورهای دیگر رویکرد دوستانه تری داشته باشد.

موریسیو ماکری، شهردار در حال کناره گیری بوینس آیرس و رئیس سابق باشگاه فوتبال بوکا جونیور این کشور کاندیدای اصلی اپوزیسیون آرژانتین است.

وی وعده داده که آرژانتین را تبدیل به کشوری دوستدار تجارت کند و محدودیت‌ها علیه توانایی شهروندان برای خرید دلار آمریکا را بردارد هر چند که به اعتقاد برخی اقتصاددانان و همچنین دولت آرژانتین چنین وعده‌ای واقع بینانه نیست.

از سوی دیگر سرخیو ماسا، که سمت‌هایی در کابینه دولت فرناندز در اختیار داشته اما از او جدا شده به طور مستقل کاندیدا شده و وعده داده که مقام‌های فاسد را به زندان خواهد انداخت.

سیولی چند ماه است که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و نسبت به ماکری در اغلب نظرسنجی‌ها تا میزان 10 درصد جلوتر بوده است.

این انتخابات مقدماتی دورنمای سیاسی و همچنین شانس اپوزیسیون را در انتخابات اکتبر 2015 مشخص می‌کند. در انتخابات امروز 15 نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای قرار گرفتن در بین 8 نامزد نهایی انتخابات ماه اکتبر با یکدیگر رقابت می‌کنند. بیش از ۳۲ میلیون آرژانتینی واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین برای ادامه کمپین خود باید دست‌کم یک و نیم درصد آرا را کسب کنند.

25 اکتبر (3 آبان) انتخابات سراسری آرژانتین برای تعیین رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، 129 نماینده مجلس، 24 سناتور، فرمانداران 13 استان و 43 نماینده پارلمان مرکوسور برگزاری می‌شود.

انتهای پیام

کد N915779

وبگردی