آفتاب

ظریف: حضور مردم مذاکرات را به نتیجه رساند

ظریف: حضور مردم مذاکرات را به نتیجه رساند

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نشست بررسی توافق هسته‌ای وین گفت: تحریم‌های شورای امینت همیشه به جنگ یا تغییر رژیم منتهی شده است، اما نتوانستند مردم ایران را از حاکمیت جدا کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از تسنیم ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست بررسی توافق هسته‌ای وین که با حظور ظریف صالحی عراقچی روانچی و صادق خرازی برگزار شد گفت فرصتی به لطف خدا با حضور مردم در انتخابات ایجاد شده  و این حضور بود که مذاکرات را به ثمر رساند.

وی افزود: این شعار نیست بلکه اگر متون علمی درباره تحریمها را مطالعه کنید می‌بینید که هدف آن ایجاد فشار اقتصادی صرف نیست بلکه هدف آن تغییر سیاست است.  به این ترتیب که به مردم فشار آورد و مردم نیز به حاکمیت فشار آوردند و حاکمیت مجبور شود به خواسته‌های تحریم کنندگان تن دهد.

وزیر امور خارجه  تاکید کرد: تحریم‌های شورای امینت همیشه به جنگ یا تغییر رژیم منتهی شده است، اما نتوانستند مردم را از حاکمیت جدا کنند.

محمد جواد ظریف در ادامه گفت: مردم به پای صندوقهای رای رفته  حضور 73 درصدی نشان داد که مردم می خواهند از طریق صندوق خواسته های خود را بیان کنند و غربی ها فهمیدند که از طریق ادامه تحریم ها نمی‌توانند به خواسته های خود برسند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متن نهایی متن متوازنی است ، در این متن ما تمام خاسته‌های مان را به طرف مقابل تحمیل نکردیم
طرف مقابل هم نتوانست چنین کاری بکند. زیرا این دیگر توافق نیست بلکه سند تسلیم است. در داخل متن هم توازن قابل توجهی حتی از نظر تناظر زمانی اقدامات وجود دارد.

ظریف گفت : در فاصله ده ساله پرونده ایران در شورای امنیت به صورت کامل رفع می‌شود و از دستور کار خارج خواهد شد.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره قطعنامه شورای امنیت(2231)درباره برجام گفت: در قطعنامه جدید محدودیت داریم اما در قطعنامه های قدیم ممنوعیت داشتیم.‌کشورها مجاز نبودند که در برنامه هسته‌ای ایران حضور داشته باشند اما اکنون کشورها تشویق می‌شوند که در برنامه هسته‌ای ایران حضور یابند.

ظریف گفت : نکته بعدی اینکه از روز پایان مذاکرات برخورد با ایران در حوزه هسته‌ای بر اساس برجام و قطعنامه تغییر کرده است؛ از روزی که برجام جمع بندی شد این تغییر رفتار رخ داده نه از روزی که کاملا اجرایی می شود. لذا از روز اول دیگر برنامه هسته‌ای ایران موضوع تهدید امنیت بین المللی دیگر نیست و یک زمانی نیز دارد که کل این موضوع از برنامه کاری شورای امنیت خارج می شد.

در این نشست علاوه بر وزیر امور خارجه،‌علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و عراقچی و روانچی معاونین وزارت امور خارجه حضور دارند.

52310

کد N915739

وبگردی