آفتاب

دلنگرانی‌های یک نماینده مجلس از توافق هسته‌ای

دلنگرانی‌های یک نماینده مجلس از توافق هسته‌ای

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توافق هسته‌ای را حساس‌ترین موضوع تاریخ دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سلیمانی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس اظهار کرد: به برکت خون شهدا و هدایت رهبری و پایداری ملت فداکار، شیاطین کاخ سفید صراحتاً اذعان داشتند که دانش ایران قابل بمباران نیست و با تحریم نیز از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: قانون اساسی بر الزام ورود مجلس به متن توافق حکم می‌کند. عده‌ای درصدد لغو کردن آن هستند که باید گفت شما چه‌ کاره‌اید که برای مجلس تعیین تکلیف می‌کنید با ورود به متن و اظهار نظر مستدل و مسئولیت‌آور مبتنی بر متن، موافق و مخالف، جمهور ایران اسلامی خواهد دانست چه چیزی قرار است امضاء شود.

وی مدعی شد: نمی‌دانم چرا عده‌ای خصوصاً دولت و بالأخص فردی از تیم مذاکره از ورود مجلس به متن واهمه دارند. مگر در این متن چه چیزی است که نباید باز شود؟ اگر مردم و نمایندگان با جوانب مثبت و منفی آن آشنا شوند و با چشم باز به آن رأی دهند چه کسانی ضرر می‌کنند؟

این نماینده مجلس تأکید کرد: باید بررسی برجام را کارشناسانه از متن شروع کرد و حواشی‌ها و سخنرانی‌ها و سرودها را دور ریخت. نمی‌توان با سیاه‌بازی موارد سیاه توافق را سفید کرد. با سخنرانی و مصاحبه‌های متناقض چندپهلو کار کارشناسی انجام نمی‌شود. با ادعای پوچ عدم کارآیی فردو، اراک و نطنز و آدرس غلط دادن می‌توان نگران نبود؟ با ساده‌سازی و سیاه بازی و ادعای نذر روغن ریخته نمی‌توان پیشرفت‌ها و افتخارات را کم‌مایه کرد و کشور را در آینده گرفتار نمود.

وی افزود: محروم کردن مجلس از این حق قانونی توسط دولت یا حتی هیأت رئیسه مجلس و یا روسای فراکسیون‌ها مردود است. گیریم عده‌ای موفق شوند مجلس را محروم کنند، رسوایی در تاریخ را چه می‌کنند؟ نقاط سیاه موجود در توافق اگر برطرف نشود دل هر ایرانی را در حال و آینده به درد می‌آورد. الان فصل کارشناسی است. دستگاه‌های اجرایی باید کارشناسانه به مجلس تعهد بدهند که متن، کارآمد و بدون نقص باشد. مثلاً بانک مرکزی باید لغو ناگهانی تحریم خود و آزادی پول‌های بلوکه شده و وزارت اقتصاد باید برداشتن بلافاصله تحریم‌های مالی و وزارت نفت باید زمان و میزان تحریم‌های نفتی را حتماً به مجلس بدهد. وزارت دفاع باید نظر کارشناسی بدهد که توافق و قطعنامه چه بر سر ایران می‌آورد. ضریب امنیتی ایران چقدر تضعیف و سایه تهدید چقدر بر سر ملت ایران گسترده و روزنه‌های امنیتی برای ورود دشمن ایجاد می‌شود؟ میزان برداشت اطلاعات دشمن و عمق عملیات اطلاعاتی او به بهانه محدودیت‌های تجاری تا کجاست؟

وی ابراز عقیده کرد: ادعای پذیرش مسئولیت قانونی و شرعی آن‌هایی که بچه‌های‌شان مقیم غرب هستند به درد عمه قزی می‌خورد. نباید زمینه فراهم کرد تا هر وزارتی توپ را در زمین تیم مذاکره کننده بیاندازد. متن حاضر می‌گوید تعهدات ایران بسیار سنگین، طولانی مدت، عمیق و فراهسته‌ای است. بدیهی است که پیروی از رهبری و اطاعت امر او عامل وحدت و برقراری عزت است و منافاتی با کار کارشناسی مجلس ندارد. چون مجلس مثل ملت گوش به فرمان و سرباز رهبر است.

این عضو کمیسیون صنایع درباره مباحث اقتصادی نیز اعتقاد خود را این‌گونه بیان کرد: متأسفانه در دو سال گذشته همه امور به نتیجه مذاکرات گره زده شد و مسئولین مربوطه و وزرا عمدتاً به گفته خودشان و نتیجه عملکردشان پای را روی پای انداخته‌اند و چشم به بیرون بسته‌اند. نهایتاً چه شد؟ نقدینگی کشور در دو سال گذشته تقریباً دوبرابر شد اما هیچ‌گاه این نقدینگی به سمت تولید داخل هدایت نشد.

وی دولت را به «کم‌کاری و پرخوری» متهم کرد و مدعی شد: گرانی‌ها ادامه دارد و رکود همچنان حاکم است. بانک‌ها هم که مسیر ایجاد اشتغال و تولید را با عدم پرداخت وام به تولید ملی و تولید داخل سد کرده‌اند؛ لذا مشکل بیکاری و اشتغال همچنان حل نشده و و اقتصاد مقاومتی بی‌مفهوم و لوث شده و با واردات بی‌رویه آن را لگدمال کرده و می‌کند.

وی با بیان این‌که «کلید حل اشتغال جوانان در حوزه نفت و گاز است و منابع انسانی نهفته در ایران بی‌نظیر و ظرفیت آن فوق‌العاده است» ابراز عقیده کرد: افسوس که هم‌وغم مسوولان باز کردن پای چشم آبی‌ها و چشم بادامی‌ها در کشور و ایجاد اشتغال در کشور آن‌هاست که بسیار غم‌انگیز است.

انتهای پیام

کد N915674

وبگردی