آفتاب

هفتادمین سالروز حمله اتمی ناکازاکی /بان کی مون: ناکازاکی و هیروشیمای دیگری نمی‌خواهیم

هفتادمین سالروز حمله اتمی ناکازاکی /بان کی مون: ناکازاکی و هیروشیمای دیگری نمی‌خواهیم

شهر ناکازاکی امروز (یکشنبه) بادرخواست نابودی تسلیحات اتمی و توقف تلاش‌های دولت ژاپن برای معتدل کردن محدودیت‌ها بر عملکرد ارتش این کشور، مراسم هفتادمین سالروز بمباران اتمی آمریکا را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این مراسم شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز حضور داشت. یکی از نمایندگان بازماندگان بمباران اتمی ناکازاکی در این مراسم سالانه گفت: قانون امنیتی ارائه شده از سوی دولت توکیو برخلاف خواسته‌های بازماندگان بمباران اتمی است و منجر به جنگ خواهد شد.

سومیترو تاینگوچی 86 ساله پس از توصیف جراحت‌های وحشتناکش و اینکه چطور دیگران در حمله‌ اتمی 19 اوت سال 1945 میلادی در ناکازاکی کشته شدند افزود: ما نمی‌توانیم این مساله را بپذیریم.

نمایندگانی از 75کشور جهان از جمله کارولین کندی، سفیر آمریکا در ژاپن نیز در بین شرکت کنندگان در این مراسم حضور داشتند.

همزمان با به صدا درآمدن ناقوس‌ها، حاضرین در ساعت 11:02 صبح به وقت محلی هنگامی که یک فروند هواپیمای B.29 آمریکا در سال 1945 میلادی بمب اتمی را به زمین انداخت و باعث کشته شدن 70 هزار تن شد و به ترغیب ژاپن برای تسلیم شدن در جنگ جهانی دوم کمک کرد، یک دقیقه سکوت کردند. نخستین بمب اتمی آمریکا در هیروشیما شش اوت 1945 میلادی انداخته شد و جان دست کم 140 تن را گرفت.

لایحه‌های امنیتی شینزو آبه که به گفته خودش برای افزایش توانایی‌های بازدارنده ژاپن در مواجهه با افزایش تهدیدهای منطقه‌ای لازم است، مخالفت عمومی را به همراه داشته است. این قانون محدودیت‌های قانون اساسی که ارتش را به دفاع شخصی محدود می‌کند، کاهش داده و به نیروهای ژاپنی اجازه می‌دهد تا از متخصصان خود در شرایط محدود دفاع کنند.

تومیهیسا تائوئه، شهردار ناکازاکی در این مراسم با اشاره به نگرانی‌ها و ناراحتی‌های گسترده از این قانون گفت: من از دولت توکیو می‌خواهم تا به صدای این نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها گوش دهد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی که توسط کیم وون سو، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع تسلیحات اتمی قرائت شد، گفت: من از صمیم قلب در ابراز این نفرت جهانی به شما می‌پیوندم و می‌گویم: ناکازاکی و هیروشیمای دیگری نمی‌خواهیم.

در همین حال شینزو آبه نیز در این مراسم گفت: ژاپن به عنوان تنها کشوری که حملات اتمی را تجربه کرده به دنبال ایفای نقش پیشرو در رسیدن به جهانی عاری از تسلیحات اتمی است.

انتهای پیام

کد N915569

وبگردی