آفتاب

اسپوتنیک: روسیه همچنان به دنبال گسترش روابط با چین است

اسپوتنیک: روسیه همچنان به دنبال گسترش روابط با چین است

رئیس جمهوری روسیه قصد دارد سپتامبر سال جاری میلادی برای مذاکره درباره توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها میان پکن ومسکو به چین سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چین براساس اولویت منافع اقتصادی، سیاست قدرت عمل‌گرایانه‌ای را دنبال می‌کند. روسیه و چین بزرگترین صادرکنندگان انرژی جهان محسوب می‌شوند و همسایگانشان بزرگترین وارد کنندگان انرژی هستند. مقدر شده که چین و روسیه همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و عجیب است که چطور آن‌ها از قدیم این اقدام را انجام نداده‌اند.

همکاری این دو کشور در بخش انرژی از سال 2013 آغاز شد. در سال 2014 میلادی روسیه به طرز چشمگیری دیدگاه سیاسی‌اش نسبت به کشورهای آسیایی را به ویژه به دنبال درگیری‌های اوکراین و تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از جانب غرب تغییر داد.

با این حال هنوز تمامی انتظارات مسکو از روابط چین روسیه برآورده نشده است. موسسات مالی چین فعالیت‌های خود را در روسیه گسترش داده‌اند اما نه به اندازه ‌ای که سیاستمداران روسی انتظارش را داشتند. به علاوه هنوز هیچ نتایج ملموسی در خصوص خط لوله گازی به غرب چین از طریق کوهستان‌های "آلتای" به دست نیامده است.

البته چین آنقدر باهوش است که شراکت‌های جدیدی را با لفاظی‌های تهاجمی که می‌تواند همکاری اقتصادی مفید با دیگر بازیکنان را خدشه‌دار کند، به راه نیندازد. در نتیجه از زمانی که درگیری‌های اوکراین آغاز شده، چین موضع حساب شده ومتعادلی را اتخاذ کرده چرا که نمی‌خواهد وارد درگیری با غرب شود چرا که این مساله می‌تواند تاثیر منفی بر منافع اقتصادی‌اش داشته باشد.

چین تصمیم گرفته تا موسسات مالی را به عنوان جایگزینی برای صندوق بین الملل پول تحت رهبری آمریکا ایجاد کند. این موسسات احتمالا عرصه وسیعی برای همکاری‌های چین و روسیه است که می‌تواند برای هر دو کشور مثمرثمر باشد. با این حال مسکو نباید انتظار داشته باشد که چین از آن و رویکردش پیروی کرده و تمامی روابطش با غرب را نابود کند.

انتهای پیام

کد N915434

وبگردی