آفتاب
دومین دور سفر منطقه‌ای ظریف

فتحعلی: تبیین ابعاد توافق هسته‌ای و فرصت‌های ناشی از آن از محورهای سفر ظریف به لبنان است

فتحعلی: تبیین ابعاد توافق هسته‌ای و فرصت‌های ناشی از آن از محورهای سفر ظریف به لبنان است

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اواسط هفته جاری، دومین دور سفر منطقه‌ای خود بعد از توافق وین را آغاز خواهد کرد.

لبنان یکی از کشورهایی است که محمدجواد ظریف طی روزهای آتی به آن سفر خواهد کرد و با مقام‌های دولتی و شخصیتهای مهم محور مقاومت در این کشور در خصوص توافق هسته‌ای و مسائل مهم منطقه رایزنی می‌کند .

در اواسط هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مقاله‌ای باعنوان «الجار ثم الدار»‌در چهار روزنامه الشروق مصر ‌، السفیر لبنان، الرای کویت و ‌الشرق قطر با اشاره به بحران های خاورمیانه ،پیشنهاد تاسیس یک مجمع گفت‌وگویی در خلیج فارس و در مرحله بعدی بین‌ کشورهای مسلمان خاورمیانه به منظور تسهیل تعاملات بین این کشورها را مطرح کرد..

محمدجواد ظریف، با بیان این‌که تشکیل چنین مجمعی نیاز اساسی است،‌ در این مقاله تاکید کرد :‌ این گفت‌وگوی منطقه‌ای باید بر اساس اهداف مشترک و برخی اصول عمومی پذیرفته شده بین کشورهای منطقه صورت بگیرد که از جمله این اصول می توان احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشور‌ها، مرزهای غیرقابل نقض، عدم دخالت در امور داخلی کشورها،‌ حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و اشاعه صلح ،‌ثبات ، پیشرفت و سعادت در منطقه عنوان کرد.

در همین چارچوب حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا وزیر خارجه نیز در گفت‌وگویی رسانه ای ،با بیان این‌که همکاری همه‌جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستور کار دولت یازدهم است، اظهار کرد: ایده‌های سازنده وزیر خارجه کشورمان برای گفت‌وگوهای فراگیر منطقه‌ای باعث همکاری‌های جدی و همه جانبه در مبارزه با افراطی‌گری ، تروریست و تحقق صلح ،ثبات و رفاه هر چه بیشتر منطقه می‌شود.

برخی از تحلیل گران بین‌المللی معتقدند : یکی از اهداف مهم سفرهای منطقه ای ظریف از جمله سفر به لبنان پی‌گیری تحقق گفت‌وگوهای منطقه ای است که یکی از مهم‌ترین محورهای آن حل بحران سوریه و یمن است .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر آتی ظریف به لبنان، مهم ترین محورهایی که در جریان این سفر مورد مذاکره و گفت وگو قرارخواهد گرفت، چیست؟ اظهار کرد :همانطور که می دانید لبنان و مقاومت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی برخوردار است. برهمین اساس جناب آقای دکتر ظریف درچارچوب رایزنی‌های منطقه ای با کشورهای منطقه در خصوص توافق هسته‌ای و مسائل مهم منطقه، روزهای آینده برای رایزنی با مقامهای دولت و شخصیتهای مهم مقاومت به لبنان سفر خواهند کرد. تبیین ابعاد توافق هسته ای و فرصتهای ناشی از آن برای ارتقاء همکاریهای دو جانبه با لبنان درعرصه های مختلف و همچنین تعمیق همکاریها برای مقابله با چالشهایی مشترک در منطقه از محورهای گفت‌وگو در این سفر خواهد بود.

محمد فتحعلی ادامه داد: علاوه براین با توجه به نقش ممتاز لبنان و مقاومت، تحکیم جبهه مقاومت از محورهای اصلی گفت‌وگوها خواهد بود.

در جریان سفر فابیوس ( وزیر خارجه فرانسه به تهران ) برخی از رسانه های منطقه‌ای مدعی شدند که یکی از محورهای گفت‌وگو بین مقامات ایرانی و فرانسوی ، موضوع حل بحران انتخاب رییس جمهور لبنان بوده و این که فرانسوی‌ها از ایران درخواست کرده اند از نفوذش بر گروه‌های لبنانی برای حل این بحران استفاده کند که گویی بنا به ادعای برخی از رسانه های عربی ، ایران به این درخواست فابیوس جواب منفی داده است و تاکید کرده که این مسئله داخلی لبنان است و باید در خود این کشور در ارتباط با این موضوع تصمیم‌گیری شود .

این دیپلمات عالی کشورمان در پاسخ به این سوال که برخی از منابع خبری اعلام کردند با توجه به درخواست تعدادی از کشورها از جمله فرانسه از ایران جهت استفاده از پتانسیل خود برای حل موضوع انتخاب رییس جمهور لبنان یکی از موارد گفت‌وگو در جریان این سفر موضوع انتخاب رییس جمهور لبنان خواهد بود ؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از هرگونه مساعدت به لبنان دریغ نورزیده و نخواهد کرد. در عین حال از نظر ما موضوع انتخاب رئیس جمهور موضوع داخلی لبنان محسوب می‌گردد که نخبگان و رهبران سیاسی این کشور می‌توانند با همدلی و با توجه به منافع ملی راه حلی برای آن بیابند.

سفیر جمهوری اسلامی در بیروت در این زمینه خاطرنشان کرد :جمهوری اسلامی ایران ضمن خودداری از دخالت در این زمینه از گفت‌وگو و تفاهم ملی میان همه گروه ها و جریانهای سیاسی لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور کشورشان در اسرع وقت حمایت می نماید.

بعد از توافق هسته‌ای شاهد واکنش متفاوت کشورهای منطقه به این توافق و جایگاه آتی ایران در این منطقه بودیم ،چنان که برخی بعد از این توافق با ارسال پیام‌هایی به مسئولان عالی کشور آن را تبریک گفتند و برخی دیگر در نشست های خبری و گفت‌وگوها با مقامات دیگر کشورها از این توافق ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند که ایران عامل بحران در منطقه است .

بحث چشم انداز روابط آتی ایران با کشورهای منطقه به خصوص لبنان بعد از توافق هسته ای یکی دیگر از محورهایی بود که در این گفت‌وگو از سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آن سوال شد که وی در پاسخ اظهار کرد: لبنان کشوری است با ظرفیتهای جهانگردی و بانکی قابل توجه که می تواند در مرحله پس از رفع تحریم به یکی از شرکای مهم ایران در منطقه تبدیل گردد. با توجه به ظرفیتها و نیازمندیهای متقابل دو کشور به نظر می رسد دو کشور می‌توانند در عرصه‌های تولید انرژی برق و بازرگانی و جهانگردی و مدیریت خدمات شهری همکاری ها را توسعه بخشند.

در هفته گذشته معاون عربی و آفریقا وزارت خارجه کشورمان در گفت وگویی با شبکه خبری العالم خبر از به روز شدن طرح چهار ماده‌ای ایران در ارتباط با حل بحران سوریه و انجام رایزنی با برخی از کشورها در ارتباط با این طرح داد ، در همین چارچوب ولید معلم ( وزیر خارجه سوریه ) در روز سه شنبه به تهران آمد و در ارتباط با این طرح با مقامات عالی کشورمان رایزنی کرد ، البته رایزنی های تهران در مورد این طرح که قرار نیست مفاد آن رسانه ای شود به همین جا خاتمه پیدا نکرد چنان که محور اصلی رایزنی های دوره ای معاون وزیر خارجه روسیه و ایران در تهران علاوه بر موضوع یمن ، بحث سوریه بود .

در کنار رایزنی ها درتهران وزرای خارجه سه کشور روسیه ، عربستان و آمریکا هم در دوحه نشست سه جانبه ای در ارتباط با مسئله سوریه برگزار کردند و در همان زمان برخی از منابع خبری از احتمال گفت‌وگوهای آتی وزرای خارجه ایران ، عربستان و سوریه در آینده نزدیک با میانجی‌گری کرملین خبر دادند .

محمد فتحعلی در مورد به روز شدن طرح چهارماده ایران در ارتباط با حل بحران سوریه و این که ایران و لبنان در ارتباط با حل این بحران و مبارزه با تروریسم چه نوع همکاری می توانند داشته باشند ؟، تصریح کرد: از ابتدای بروز بحران برخی طرفها به خاطر سوء تشخیص دشمن و برداشت نادرست از صحنه و تحولات منطقه ناخواسته در راستای منافع رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش بحران سوریه به مناطق پیرامونی این کشور از جمله لبنان بودند که خوشبختانه با هوشمندی و درایت دولت لبنان و تلاش ارتش و دستگاههای امنیتی این کشور و مقابله شجاعانه مقاومت لبنان این نقشه خنثی گردید. به اعتقاد ما اهتمام ملی لبنان در جلوگیری از سرایت این بحران به این کشور و مقابله با گروه های تکفیری نه تنها تأمین کننده تمامیت ارضی و امنیت لبنان بود بلکه نقش موثری در مهار ابعاد بحران سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای آن دارد که در این زمینه هم دو کشور می توانند همکاری کنند.

به گزارش ایسنا چند روز پیش نیز شبکه خبری لبنانی المنار در گزارشی اعلام کرد: محمدجواد ظریف ، روز سه‌شنبه آینده وارد بیروت می‌شود تا با مقامات لبنانی درباره مسائل مختلف منطقه به ویژه توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای بزرگ گفت‌وگو کند.

این شبکه خبری افزود: ظریف با مقامات لبنانی درباره پیامدهای مثبت توافق هسته‌ای بر همکاری‌های بین ایران و لبنان به ویژه بعداز رفع تحریم‌های بین‌المللی تحمیل شده بر جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

المنار با بیان این‌که «سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان در چارچوب سفر دوره‌ای او به چند کشور منطقه صورت می‌گیرد»، تاکید کرد: این سفر با توجه به پیشنهاد جدید ایران برای حل بحران سوریه حایز اهمیت است.

وزیرخارجه کشورمان در دی ماه سال 1392 نیز به لبنان سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور از جمله میشل سلیمان رییس جمهور وقت، نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و با آنان درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

ظریف دو هفته پیش در چارچوب اولین سفر منطقه‌ای خود بعد از توافق وین به کشورهای کویت ، قطر و عراق سفر کرده بود.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا : اکرم احقاقی

انتهای پیام

کد N915421

وبگردی