آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: بدون هیچ عقب‌نشینی در مواضع منطقه‌ای توانستیم مذاکرات هسته‌ای را پیش ببریم

خرم: بدون هیچ عقب‌نشینی در مواضع منطقه‌ای توانستیم مذاکرات هسته‌ای را پیش ببریم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی با دیدی تعامل‌محور توانست بحران‌های ساختگی در سال‌های گذشته که اغلب به دلیل بی تدبیری برخی مسئولان دولتی بوده را تا حدی مرتفع سازد.

علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی در باب مسائل مذاکرات هسته ای گفت : این درست است که مردم ایران در سال ١٣٩٢ گفتمان تعامل را انتخاب کردند و با این انتخاب خواستند که هم تکنولوژی صلح‌امیز هسته‌ای را داشته باشند و هم تعامل سازنده با جهان .

وی ادامه داد : ایران و طرف غربی در این مذاکرات صورت گرفته به اهم اهداف مد نظر خود رسیده و هر دو طرف با گفتمان تعامل پیش رفتند . آمریکا در اهداف اعلامی خود گفته است که می‌خواهد ایران را در چار چوب ان پی تی از رسیدن به سلاح هسته ای دور نگه دارد با توجه به اینکه ایران هیچ گاه به دنبال این امر نبوده است .

خرم با بیان اینکه طرف ایرانی نیز به تمام خواسته های خود در توافق رسیده است گفت : ایران خواستار این بود که بحران هسته‌ای که یک بحران غیر ضرور بود را از راه غیر نظامی و مسالمت آمیز حل و فصل کند و سطح تشنج در روابط خارجی ایران را که در سال های قبل به بالا ترین حد خود رسیده بود به حداقل برساند .

وی افزود : با این مذاکرات می توان گفت که راه جنگ راه اخر است و دور از ذهن و ما می توانیم با کشور ها با توجه به احترام متقابل به میز مذاکره برگردیم و با استفاده از مذاکره بتوانیم مشکلات خود را خاتمه دهیم .

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سخنان رئیس جمهور در باب کوتاه نیامدن ایران از اصول اساسی از جمله سوریه، لبنان و یمن گفت : برخی در داخل فکر می کردند برای رسیدن به توافق ایران باید از این اصول خود چشم پوشی کند اما ما شاهد آن هستیم که بدون هیچ عقب نشینی در مواضع منطقه ای ما توانستیم مذاکرات را به خوبی ادامه دهیم .

وی خاطرنشان کرد : ایران در مذاکره با کشور های منطقه ای اولویت را بر احترام متقابل و کم کردن اختلافات می بیند ولی برخی کشورها با پیش گرفتن تندروی و سیاست منفی احتمال گفت و گو را به حد اقل می رسانند و این باعث اختلافات در منطقه خاور میانه می شود .

خرم در پایان با اشاره به تعاملات منطقه ای ایران گفت : متاسفانه امروز شاهدیم کشورهای همسایه و در راس آنها عربستان با رفتاری عصبیت‌گونه عمل می کنند در حالی که با هیچ مستمسکی نتوانستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند و برای برقراری ارتباط باید به این نتیجه برسند که راه را از اساس اشتباه رفته‌اند .

انتهای پیام

کد N915350

وبگردی