آفتاب
تحولات فلسطین؛

احتمال تعویق شروع سال تحصیلی/واکنش گروههای فلسطینی به قتل دوابشه

احتمال تعویق شروع سال تحصیلی/واکنش گروههای فلسطینی به قتل دوابشه

احتمال تعویق شروع سال تحصیلی جدید در نوار غزه به خاطر مشکلات مالی آنروا و واکنش گروه های فلسطینی به حادثه قتل سعد دوابشه پدر کودک شیرخوار فلسطینی از جمله تحولات اخیر فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع عربی، عدنان ابو حسنه سخنگوی آژانس امدادرسانی و ایجاد اشتغال برای آوارگان فلسطین «آنروا» در نوار غزه گفت: نرسیدن اعتبار لازم به دست آنروا برای جبران کسری بودجه ممکن است باعث تأخیر چند هفته ای در شروع سال تحصیلی جدید شود.

وی افزود: پیر کرانبول کمیسیونر کل آنروا از تمام جهان می خواهد در قبال این سازمان تعهد مالی و سیاسی داشته باشند و نه صرفا تعهد انسانی.

ابو حسنه همچنین تاکید کرد: در حال حاضر آنروا به تمام طرف های بین المللی و عربی برای جبران کسری بودجه خود و تضمین تداوم خدمات ویژه در بخش آموزش نوار غزه اعمال فشار می کند و اگر کسری بودجه این سازمان جبران نشود مجبور خواهد شد سال تحصیلی را با چند هفته تأخیر شروع کند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه آنروا تا به این لحظه تصمیمی در مورد تعویق شروع سالتحصیلی نگرفته است، یادآور شد: آنروا اواسط آگوست جاری تصمیمات جدید خود را اعلام خواهد کرد.

ابو حسنه تصریح کرد: هر سال میزان مطالبات آوارگان فلسطینی ۶۵ درصد افزایش می یابد در حالی که میزان افزایش بودجه آنروا تنها ۱ درصد است که همین مسئله باعث تشدید بحران بودجه می شود.

خبر دیگر اینکه جنبش های فتح و حماس فلسطین حادثه قتل سعد دوابشه پدر کودک شیرخوار فلسطینی را که زنده توسط شهرک نشینان صهیونیست سوازنده شد، محکوم کردند.

جنبش حماس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: شهادت سعد دوابشه بار دیگر بر میزان جنایت های صهیونیست های علیه خانواده دوابشه تاکید کرد. حماس از اهالی کرانه باختری واکنش های گسترده و جامع در برابر این جنایت رژیم صهیونیستی بدون اجازه از طرف خاصی را خواستار شد.

 از سوی دیگر احمد عساف سخنگوی جنبش فتح ضمن تسلیت شهادت سعد دوابشه از ملت فلسطین مشارکت گسترده در کمیته های حفاظت مردمی از شهرک های فلسطینی به منظور مقابله با صهیونیست های قاتل و ممانعت از تکرار جنایت ها علیه فلسطینیان را خواستار شد.

وی افزود: پرونده شهید دوابشه به پرونده کودک وی در دیوان کیفری بین المللی اضافه خواهد شد، تا عاملان جنایت و حامیان آنها در اراضی اشغالی فلسطین که همان کابینه رژیم صهیونیستی است مجازات شوند و بار دیگر چنین جنایتی را علیه ملت فلسطین مرتکب نشوند.

گفتنی است شهرک نشینان صهیونیست هفته گذشته با شیشه های آتش زا به منزل دوابشه در جنوب نابلس حمله کردند که در نتیجه آن علی دوابشه کودک ۱۸ ماهه و پدر وی شهید شدند. این در حالی است که وضع سلامتی مادرخانواده و فرزند ۴ ساله وی نیز مساعد نیست.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد در قبال قانون تغذیه اجباری اسرای اعتصاب کننده فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. در همین رابطه نهاد های سازمان ملل (دفتر حقوق بشر سازمان، سازمان بهداشت جهانی، دفتر هماهنگی ویژه برای روند صلح در خاورمیانه) با صدور بیانیه ای اعلام کردند: این قانون برای کسانی که در حمایت از حقوق فلسطینیان در اراضی اشغالی فعالیت می کنند، نگران کننده است.

این بیانیه همچنین بر اهمیت تلاش برای بهبود شرایط بهداشتی و حقوقی اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی تاکید کرد و از مسئولان رژیم صهیونیستی تفهیم اتهام اسرای اداری و یا آزادی فوری آنها را خواستار شد.

گفتی است پارلمان رژیم صهیونیستی ۳۰ جولای پیش نویس قانون تغذیه اجباری اسرای فلسطینی اعتصاب کننده را تصویب کرد.

کد N915186

وبگردی