آفتاب
یک منبع آگاه خبر داد:

گام های نهایی اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو

گام های نهایی اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو

یک منبع آگاه اعلام کرد کاخ سفید برای تعطیلی زندان گوانتانامو، با چند کشور به توافق نهایی دست پیدا کرده و اکنون نیز در حال مذاکره با کشورهای دیگری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک منبع در دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد بیش از ۱۰ کشور به واشنگتن تعهد داده‌اند تا حدود نیمی از ۵۲ زندانی گوانتانامو را که برای انتقال به مکانی دیگر تعیین شده‌اند، بپذیرند.

بر این اساس انتقال این زندانیان نیازمند امضای اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکاست که این امر می تواند روند انتقال این زندانیان را با تاخیر مواجه کند. این در حالی است که باراک اوباما در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ (اولین دوران ریاست جمهوری اش) وعده داده بود تا زندان بدنام گوانتانامو را تعطیل می کند.

منبع مورد اشاره خبرگزاری رویترز همچنین اضافه کرده است که تا پایان سال جاری میلادی تعدادی از ۱۱۶ زندانی حاضر در زندان گوانتانامو به کشورهای پذیرینده خارجی منتقل شده و از شمار آنها تا حد زیادی کاسته می شود.

پیش از این جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در تیرماه اعلام کرده بود که مراحل پایانی طرح دولت اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو در حال طی شدن است. با این حال مجلس سنای آمریکا در سال ۲۰۰۹ با ۹۰ رای مخالف در برابر تنها ۶ رای موافق طرح دولت اوباما برای تعطیلی زندان گوانتامو را رد کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا اما این بار به نمایندگان کنگره که اکثریت آنها از حزب جمهوریخواه هستند، هشدار داده که در صورت مخالفت با لایحه دفاعی آمریکا از جمله لایحه تعطیلی زندان گوانتانامو، مصوبات کنگره را وتو می‌کند.

کد N915144

وبگردی