آفتاب
امانی:

خطر تروریسم فراتر از یک کشور و منطقه است

خطر تروریسم فراتر از یک کشور و منطقه است

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره گفت: خطر تروریسم خطری نیست که تنها متوجه یک کشور یا یک منطقه باشد بلكه همه كشورهای اسلامی را تهديد می كند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور،  مجتبی امانی با تاکید بر ضرورت ارائه تعریفی دقیق از تروریسم به گونه‌ای که مطابق با شرایط جاری باشد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد تروریسم شامل اقدامات غیرانسانی و غیرشرعی گروه‌ها و یا افراد برای مقاصد گروهی و شخصی جهت از بین بردن دیگر افراد است.

وی با اشاره به اینکه مردم ايران خود نمونه بارز این تروریسم را در گروهک منافقین شاهد بودند، گفت: گروهک منافقین طی سال‌های ۶۰ تا ۶۳ بیشترین ترورها و اقدامات غیرانسانی را علیه افراد بی‌گناه و شخصیت‌های جمهوری اسلامی ايران به کار گرفت. روش آنها کشتن افراد به منظور ایجاد ترس در دل طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در این رابطه افراد بسیار معمولی که فقط معتقد به جمهوری اسلامی بودند نيز کشته شدند که البته دراین خصوص کشتن افراد رهگذر و بقال هم در کارنامه آنها فراوان است.

امانی ادامه داد: منافقین، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ابزار دست کشورهایی هستند که می‌خواهند از این طریق خودشان را به قدرت برسانند. تجربه گروهک منافقین در منطقه نشان داد گروهک‌های جدید التاسیسی که با چنین روش‌هایی اقدام می‌کنند قطعا به همین سرنوشت دچار خواهند شد ولی در هر حال آنها به عنوان ابزار دست قدرت‌های بزرگی به شمار می روند که الان در تلاشند با این ابزار اهداف خودشان را در منطقه محقق کنند اهدافی که کاملا محرز و مشخص است.

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره افزود: تجربه نشان داده است کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند خود گرفتار اقدامات تروريستي آنها مي‌شوند كه نمونه قدیمي اين مساله را مي‌توان در حمایت کویت و عربستان سعودی از عراق در جنگ علیه ایران ديد که تروريسمي کاملا مشخص در بعد حکومتی به شمار مي‌رفت و بعدها صدام کویت را اشغال و به عربستان هم موشک پرتاب کرد و نمونه جديد آن نيز موضوع ترکیه است که اکنون خود گرفتار همان گروه‌هایی شده که سال‌ها از آن حمایت می کرد.

وي در ادامه همگرایی كشورهاي قرباني ترور را در امر مبارزه با تروريسم بسیار مهم توصیف کرد و گفت: قطعا خطر تروریسم خطری نیست که تنها متوجه یک کشور یا یک منطقه باشد. بدون شک عربستان سعودی هدف بعدی تروریست‌ها خواهد بود چرا كه هدف آمريكا و فرانسه و ديگر کشورهایی که به این منطقه آمده و آتش به پا می‌کنند، تمام کشورهای اسلامی هستند. در واقع  هدف آنها جدا کردن عربستان و ترکیه از موضوع تروريسم نیست و آنها این دو کشور را از منطقه جدا نمی‌دانند.

اين ديپلمات باسابقه كشورمان افزود: کشورهایی همانند عراق، سوريه، لبنان و ايران که علیه تروریسم بسیج شده‌اند، مي‌توانند اين دایره را با در نظر گرفتن مساله همگرایی در منطقه، گسترده‌تر کنند چرا كه اكنون ترکیه هم با روشی که در پیش گرفته، پذيرفته كه حمایت از تروریست‌ها کاری کاملا اشتباه بوده و باید در برابر اين گروه‌هاي تروريستي به محور مقاومت بپیوندد.

امانی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی تا حدود زیادی خود را به ابزار دست قدرت‌ها تبديل كرده‌اند، خاطرنشان کرد: اين سازمان‌ها هم‌چنين سعی می‌کنند روی خطوط قرمز اين قدرت‌ها حركت نكنند.

وي در ادامه به جنايات گروه‌هاي تروريستي از جمله منافقين در حق مردم ايران اشاره و تاكيد كرد: ما در خصوص هیچ کدام از جنایات گروه‌های تروریستی مثل جنگ تحمیلی و یا اقدامات منافقین شاهد هیچ گونه اقدام عملی و به هنگامي از سوی سازمان‌هاي بين‌المللي نبودیم.

اين كارشناس مسائل منطقه تصريح كرد: اكنون نيز این سازمان‌ها و رؤسای آنها چندان به وظایف خود عمل نمی‌کنند و سعی دارند بیشتر در چارچوب روابط بین حکومت‌ها و نه روابط بین ملت‌ها، مسئولیت‌شان را تعریف کنند. آنچه انتظار می‌رفت سازمان ملل در ارتباط با جنگ تحمیلی انجام دهد و نداد هم اکنون در ارتباط با یمن شاهد هستيم.

امانی در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي داعش در منطقه افزود: در حال حاضر داعش و برخی از گروه‌های تروریستی دیگر در مناطقی از سوریه، مشغول فروش نفت هستند. شورای امنیتی که طي سال‌هاي گذشته با صدور قطعنامه، مانع از خرید نفت از ایران شد قطعا خیلی راحت می تواند جلو خرید نفت از داعش و تبادلات پولی آنها را نیز بگیرد اما هیچ فعالیت جدی در این زمینه از سوی آنها مشاهده نمی‌شود چراکه این قدرت‌های صاحب نفوذ در شورای امنیت، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مقاصد خاصی از ترویج و تقویت تروریسم در منطقه را دنبال مي‌كنند؛ لذا مسئولین سازمان‌های بین‌المللی در این چارچوب اقدام جدی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: تصور آنها این بود که این گروهک جنایتکار می‌تواند باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود بنابراین امکانات گسترده‌ای در اختیار آنها قرار دادند و حتی هنگامی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را قبول کرد، بسیاری از نیروهای منافقین ظرف ۴۸ ساعت خودشان را به عراق رساندند. قطعا این تحرک بدون هماهنگی نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه که به عناصر آنها را پناه داده، نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: تصور اشتباه آنها این بود که می‌توانند مزاحمت ایجاد کنند ولی تاریخ نشان داد که جمهوری اسلامی قوی‌تر از آن بود که چنین تهدیداتی آن را ضعیف کند و در هر حال روسیاهی حمایت از این گروه جنایتکار برای آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای دیگر باقي ماند.

وی هم چنين نقش رسانه‌های مستقل را در زمینه مبازره با تروریسم تاثیرگذار دانست و گفت: رسانه‌های مستقل همواره در انجام رسالت‌شان تلاش کرده‌اند اما متاسفانه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی تحت سلطه قدرت‌های بزرگ  و به ویژه صهیونیست‌ها هستند و ترویج تروریسم برای آنها حتی به صورت غیرمستقیم یک هدف است.

اماني افزود: اين رسانه‌ها همواره سعی کرده‌اند از اروپا و آمریکا دفع شر کرده و تروریست‌هایی را که در کشورهای‌شان به دلایل مختلف به وجود آمده‌اند را به منطقه خاورمیانه صادر کرده و به زعم خودشان با یک تیر دو نشان بزنند.

امانی همچنین با تحسین برگزاري دومين كنگره بين‌المللي ۱۷ هزار شهيد ترور آن را اقدامي مؤثر و به جا دانست.

کد N915051

وبگردی