آفتاب
یک روزنامه صهیونیستی بررسی کرد؛

چرا رأی منفی «چاک شومر» بر توافق هسته‌ای ایران بی‌تأثیر است؟

چرا رأی منفی «چاک شومر» بر توافق هسته‌ای ایران بی‌تأثیر است؟

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: اعلام تصمیم مرد شماره ۳ دموکرات ها در سنای آمریکا کوچکترین تأثیری بر توافق هسته ای «برجام» نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در خصوص میزان اثرگذاری رأی منفی مرد شماره ۳ دموکراتها بر توافق هسته ای می نویسد: وقتی شومر که از چهره های ذینفوذ دموکرات ها در سنا محسوب می شود، از رأی منفی خود به توافق هسته ای ۱۴ جولای خبر داد، تصور نمی کرد که این رأی علیرغم تأثیرگذاری آن در حزب دموکرات، برای تعیین سرنوشت «برجام» کاملاً بی معنی و پوچ باشد.

در گزارش این روزنامه صهیونیستی برای این امر، ۲ دلیل آمده است که عبارتند از: اولاً به نظر نمی رسد رأی کافی میان دموکرات ها برای غلبه بر وتوی رئیس جمهور آمریکا وجود داشته باشد و ثانیاً این که چنین آسیب هایی تا این لحظه نیز وارد شده اند.

این گزارش ادامه داد: برای بی تأثیر نمودن وتوی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، ۱۳ دموکرات مجلس سنا و ۴۴ دموکرات مجلس نمایندگان باید با توافق مخالفت کنند، لیکن تا کنون فقط ۲ دموکرات سنا و ۱ دموکرات در مجلس نمایندگان مخالفت خود را با توافق کشورهای ۱+۵ با ایران اعلام کرده اند.

گزارش مذکور می افزاید: از دیگر چالش هایی که کنگره باید به آن توجه کند، مسئله بزرگ تری به نام تروریست های داعش در خاورمیانه و شمال آفریقا است. مردم آمریکا همواره از تروریسم در هراس بوده اند، لذا کنگره باید توجه و تلاش خود را برای مبارزه با آن معطوف نماید.

این گزارش دلایل دیگری را نیز در این خصوص مطرح می کند و می نویسد: هرکاری که کنگره انجام دهد، اصلاً اهمیتی نخواهد داشت؛ زیرا تمامی مبانی حقوقی برای نظام تحریم های بین المللی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد مضمحل خواهد شد. بدین معنی که ده ها سال تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران، یک شبه آن هم به صورت برگشت ناپذیر از بین خواهند رفت.

در پایان این گزارش آمده است: لذا علیرغم جایگاه شومر در کنگره، رأی منفی او پوچ و بیهوده خواهد بود.

کد N915019

وبگردی