آفتاب

مدودف: توقف فوری عملیات نظامی در یمن ضروری است

مدودف: توقف فوری عملیات نظامی در یمن ضروری است

نخست‌وزیر روسیه با اشاره به بحران‌ سوریه، تنها راهکار برای آن را راه‌حل سیاسی دانست و همچنین درباره یمن گفت: ما از آغاز بحران یمن بر لزوم توقف فوری عملیات نظامی و همچنین حفظ تمامیت ارضی عینی و از سرگیری مذاکرات یمن - یمن در سطح گسترده تاکید کردیم و در حال حاضر حامی تلاش‌های سازمان ملل برای خاتمه تنش هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام در خصوص کانال جدید سوئز گفت: ساخت کانال جدید سوئز طرح ملی بزرگ برای مصر و رخدادی مهم برای وسائل حمل و نقل جهانی دریایی است و این گذرگاه اقیانوس‌ها و قاره‌ها را به هم متصل می‌سازد و فاصله میان کشورها را کمتر می‌کند.

وی در خصوص همکاری روسیه و مصر در زمینه انرژی هسته‌ای تصریح کرد: انرژی هسته‌ای یک رویکرد استراتژیک جهت همکاری روسیه و مصر است و روسیه برای کمک به مصر آماده است تا مصر یک کشور پیشرو در منطقه در زمینه انرژی هسته‌ای شود و روسیه جدیدترین بخش‌های انرژی هسته‌ای را به مصر پیشنهاد می‌دهد و ما همچنین فرصت‌های گسترده‌ای را برای آموزش کارشناسان مصری در زمینه تاسیسات هسته‌ای روسیه ایجاد می‌کنیم.

وی در خصوص تروریسم نیز گفت: تروریسم زشت‌ترین تهدید جهانی در جهان امروز است. روسیه و مصر در زمینه مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم دو هم‌پیمان هستند و باید این همکاری براساس پایبندی بسیار به اصول قوانین بین‌المللی صورت بگیرد و از دوگانگی معیارها اجتناب شود.

مدودف در خصوص روابط روسیه با کشورهای عربی تصریح کرد: روابط با کشورهای عربی برای روسیه بسیار مهم است که هیچگاه سیاست استعماری را برای تحقق منافعش در منطقه در پیش نگرفت و ما از سیاست تحقق لحظه‌ای دوری می‌جوییم و من مطمئن هستم که روابط روسیه و کشورهای عربی در آینده به گسترش خود براساس رویکردهای جدید و روشن ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر روسیه همچنین در خصوص روابط کشورش با ایران پس از توافق هسته‌ای عنوان داشت: روسیه و ایران از دیرباز روابط دوستانه‌ای دارند و این توافق نیز فرصت‌های جدیدی را برای عمیق‌تر کردن همکاری دوجانبه ایجاد می‌کند.

وی در خصوص موضع کشورش نسبت به اوضاع یمن گفت: ما از آغاز بحران یمن بر لزوم توقف عملیات نظامی هرچه سریعتر و همچنین حفظ تمامیت ارضی عینی و از سرگیری مذاکرات یمن یمن در سطح گسترده تاکید کردیم و ما در حال حاضر چه در حرف و چه در عمل از تلاش‌های سازمان ملل جهت پایان دادن به تنش در یمن حمایت می‌کنیم.

نخست‌وزیر روسیه در خصوص مساله سوریه نیز اظهار کرد: تنها راهکار برای سوریه، راه حل سیاسی است و ما مخالف هرگونه مداخله خارجی هستیم و این سوری‌ها هستند که باید تعیین کنند چه کسی اداره امور کشور آن‌ها را برعهده داشته باشد.

وی در خصوص موضع روسیه نسبت به عملیات نظامی علیه داعش در سوریه و عراق گفت: ائتلاف تحت رهبری آمریکا حمایتی به گروه‌های مسلح عراق در جنگ علیه تندروها ارائه می‌دهد و ما می‌دانیم که این امر با موافقت دولت عراق صورت گرفت اما در عین حال تاکید می‌کنیم که این ائتلاف بدون موافقت شورای امنیت تشکیل شد و عملیاتش به سوریه نیز کشیده شد در حالی که دمشق با این عملیات موافقت نکرده بود و این امر تردیدهای زیادی را در خصوص قانونی بودن این عملیات ایجاد می‌کند. حملات هوایی اخیر ترکیه به عراق نیز سوال‌های مشابهی را بر می‌انگیزد.

انتهای پیام

کد N914918

وبگردی