آفتاب

اطمینان دموکرات‌ها از تایید "برجام" در کنگره

اطمینان دموکرات‌ها از تایید "برجام" در کنگره

دموکرات‌های آمریکا اعلام کردند رای کافی برای تضمین تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در کنگره را در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی سناتور دیک دوربین که از حامیان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید گفت که دموکرات‌ها هم‌چنان اطمینان دارند می‌توانند بر جمهوری‌خواهان کنگره فائق آیند و مانع از رد این توافق شوند. جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا در رای‌گیری ماه آینده مانع از تایید توافق در میان قانون‌گذاران آمریکایی شوند.

این در حالی است که سناتور چاک شومر که یک سناتور دموکرات با نفوذ محسوب می‌شود گفته است که علیه توافق رای خواهد داد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا با به دست آوردن حمایت کافی هم حزبی‌های خود با تلاش‌های جمهوری خواهان برای رد توافق هسته‌ای که اواسط ماه ژوییه میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد مقابله کند.

کاخ سفید نیز هفته گذشته اعلام کرد از رای کافی دموکرات‌ها برای حمایت از توافق هسته‌ای اطمینان دارد اگر چه دولت آمریکا به تلاش‌های خود برای کسب حمایت قانون‌گذاران و مردم از این توافق ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، کنگره‌ آمریکا باید تا 17 سپتامبر در تایید یا رد این توافق رای‌گیری کند. سپس در صورت مخالفت قانون‌گذاران، رییس‌جمهور اوباما 22 روز فرصت خواهد داشت تا آن را وتو کند و کنگره نیز در این مهلت می‌تواند وتوی رییس‌جمهور را خنثی کند که برای این کار به دو سوم آراء نیاز خواهد داشت.

بر اساس این گزارش تاکنون، 14 سناتور دموکرات و مستقل به‌علاوه 34 دموکرات‌ در مجلس نمایندگان اعلام کرده‌اند از توافق حمایت خواهند کرد. 46 دموکرات در مجلس سنای آمریکا که 100 عضو دارد حضور دارند و 188 دموکرات‌ نیز در میان 345 عضو مجلس نمایندگان حضور دارند.

این در حالی است که جمهوری خواهان اعلام کرده‌اند با توافق مخالف خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات مخالفت آمیز دو سناتور ارشد دموکرات در خصوص توافق هسته‌ای گفت که استدلال این دموکرات‌ها برای حمایت از رد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کنگره به دور از واقعیت است.

انتهای پیام

کد N914745

وبگردی