آفتاب

طرح عربستان برای سوریه/ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تحت نظارت بین‌المللی

طرح عربستان برای سوریه/ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تحت نظارت بین‌المللی

منابع عالیرتبه عربستانی که از دیدار رییس دفتر امنیت ملی سوریه با مسئولان عربستان در جده خبر داده‌ و اعلام کردند که عربستان در این دیدار طرحی را برای حل بحران سوریه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با نظارت بین‌المللی ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، منابع عالیرتبه عربستانی اعلام کرده‌اند که علی مملوک رییس دفتر امنیت ملی سوریه هفتم ژوئیه گذشته با مسئولان عربستانی در جده دیدار کرد دیداری که به "دیدار معجزه‌آسا" معروف است.

این منابع اعلام کردند: عربستان سرنوشت بشار اسد را به روند سیاسی در سوریه ربط داده و شرط نخست را عقب نشینی نیروهای مقاومت در ازای توقف حمایت از مخالفان اعلام کرده تا راهکار سوریه یک راهکار سوری سوری باقی بماند و راه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با نظارت سازمان ملل هموار سازد.

به گفته منابع مذکور، عربستان در این دیدار مدعی شد که بشار اسد رییس جمهوری سوریه در اینکه می‌گوید با تروریسم جنگ بی‌امان می‌کند، صداقت ندارد.

این منابع در خصوص جزئیات این دیدار اعلام کردند: عربستان می‌دانست که روس‌ها معتقدند ریاض از طریق حمایت از مخالفان در حل سیاسی بحران سوریه کارشکنی می‌کند برای همین تاکید کرد که آماده است برای توقف خونریزی در سوریه دست به همکاری بزند. عربستان حتی از مسکو خواست تا هر طرحی را که شامل راهکار بحران سوریه باشد ارائه کند.

به گفته این منابع، روس‌ها جوابی نیافتند و شاید برای چنین طرحی آماده بودند. برای همین عربستان طرح صلحی را ارائه کرد و در نتیجه مقدمات برای برگزاری دیداری با میانجیگری روسیه فراهم شد و مملوک به جده رفت.

طرح عربستان به این صورت بود توقف حمایت از مخالفان در ازای خارج شدن مقاومت از سوریه.

به گفته منابع، اینکه اساس مشکل عربستانی‌ها با بشار اسد ائتلافش با ایران است درست نیست.

مملوک در پایان دیدار خواهان فرصتی برای فکر کردن شده بود.

این منابع اخبار منتشر شده در خصوص ائتلاف چهارجانبه عربستان، سوریه، ترکیه و اردن برای مبارزه با تروریسم را به سخره گرفته و اعلام کردند که چنین چیزی مطرح نشده است.

انتهای پیام

کد N914662

وبگردی