آفتاب

عارف: فعالان سیاسی و رسانه‌ها نباید موجب تندشدن فضای انتخابات شوند

عارف: فعالان سیاسی و رسانه‌ها نباید موجب تندشدن فضای انتخابات شوند

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر لزوم نقدپذیری و تحمل بیشتر از سوی مسئولان تصریح کرد: ما نباید با بالابردن هزینه‌ها موجب شویم که دست خبرنگار هنگام نوشتن بلرزد. اگر ما اجازه ندهیم که یک خبرنگار و نویسنده حداقل تا 10 درصد خطا کند شرایط به سمت مناسبی پیش نخواهد رفت. اگر به نویسنده و خبرنگار فرصت نوشتن آزادانه را بدهیم تحلیل او نیز به واقعیت بیش از پیش نزدیک‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا عارف با تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای اصحاب رسانه بوِیژه شهید صارمی گفت: من به یاد ندارم که نشست و دیداری با جوانان یا خبرنگاران داشته باشم و مدت‌ها نشاط و انرژی برای من حاصل نشده باشد.

معاون اول دولت اصلاحات با یادآوری اینکه وی بحث سخت‌بودن شغل خبرنگاری در عرصه مشاغل سخت را در دولت اصلاحات مطرح کرده بود، اظهار داشت: اعتقاد دارم شغل خبرنگاری را از هر بعدی مورد بررسی قرار دهیم‏، عرصه‌ای بسیار دشوار و پر مخاطره است و اگر عشق نباشد، نمی‌توان به آن ادامه داد و عشق و انگیزه خدمت به مردم و اطلاع رسانی و تنویر افکارعمومی باعث شده است تا خبرنگار بانشاط باقی بمانید.

وی با بیان اینکه مسئولان باید قدرشناس تلاش‌های خبرنگاران باشند و در رفع مشکلات معیشتی این قشر تلاش بیشتری کنند، تاکید کرد: یکی از وظایف مهم خبرنگاران اطلاع رسانی صحیح و بدون جهت گیری خاص است. در دنیای مدرن و توسعه شبکه‌های اجتماعی که انتشار اخبار لحظه‌ای و ثانیه‌ای شده است مطمئنا خبرنگاران برای رقابت با شبکه‌های اجتماعی موبایلی باید سرعت عمل خود را افزایش دهند ولی باید مراقبت شود که دقت را فدای سرعت نکنند.

عارف در ادامه به ضرورت وجود نقد در جامعه و نقدپذیری مسئولان اشاره کرد: رسانه‌ها باید پیشگام نقد عملکردها باشند. در زمان دولت اصلاحات توقع داشتم رسانه‌های همسو با تفکر اصلاح‌طلبی، عملکرد اصلاح‌طلبان بخصوص مدیران اصلاح‌طلب را بیشتر مورد نقد و بررسی قرار دهند و چه بسا اگر اصلاح‌طلبان مورد نقد جدی قرار می‌گرفتند، در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 به گونه دیگری رفتار می‌کردند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین با اشاره به ضرورت تاثیرگذاری رسانه‌ها یادآور شد: زمانی رسانه‌ها می‌خواهند فقط خود را مطرح کنند‎ آن زمان دیگر برای مطرح شدن فقط حرف تند و حاشیه‌ساز خواهند زد و البته چند روزی هم در سطح افکار عمومی مطرح خواهند بود ولی اگر رسانه می‌خواهد تاثیرگذار باشد باید براساس برنامه و واقعیات و دقت بالا در اطلاع رسانی عمل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قصد دارد تا زمانی ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را مورد بازگویی قرار دهد، خاطرنشان کرد: شرایط در هنگام انتخابات سال 92 بسیار خطیر و مهم بود. صادقانه می‌گویم هنگامی که یک نفر کاندیدای انتخابات می‌شود و به تبلیغات می‌پردازد اگر بخواهد انصراف بدهد، عموما هوادارنش مانع از اقدام وی می‌شوند و از او می‌خواهند که در صحنه باقی ‌بماند. تصمیمی که در انتخابات سال 92 گرفته شد می‌توانست درگیری‌هایی را در کشور ایجاد کند. از طرف دیگر عدم اتخاذ این تصمیم می‌توانست تبعاتی را برای جریان اصلاح‌طلب و کشور ایجاد کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به شبی که تصمیم انصراف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گرفته شد، اظهارکرد: خدا را شاهد می‌گیرم که آن اقدام، تصمیم بسیار مهم و در عین حال آسانی برای من بود و بعد از اعلام تصمیم آرام‌ترین شب زندگی ام بود، زیرا احساس می‌کردم وظیفه‌ای داشتم تا روندی که از سال 86 ،87 در آن قرار گرفته بودیم و دیگران طراحی کرده بودند تا اصلاح طلبان را از صحنه نظام خارج کنند از بین ببرم و همه تلاش‌های آنها را خنثی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در پیروزی احمدی‌نژاد در سال 84 سهیم بودند گفت: فکر می‌کنم برخی عافیت‌طلبی‌ها،‌ مصلحت‌اندیشی‌ها و کوتاهی‌ها در پدید آمدن شرایطی که به وجود آمد، موثر بود. شاید برخی ها این سخن را قبول نداشته باشند ولی اصلاح‌طلبان در بوجود آمدن آن شرایط سهیم بودند.

وی با یادآوری شرایط اصلاح‌طلبان در سال های 89 و 90 عنوان کرد: آیا اصلاح طلبان می‌خواستند در همان شرایط یاس و ناامیدی باقی بمانند؟ خروج از این مسئله بسیار سخت بود و اگر عافیت‌طلبی صورت می‌گرفت دیگر من آن همه سختی و دشواری را تحمل نمی کردم. می‌توانستم به عنوان یک معلمی که در دانشگاه جایگاهی دارد باقی بمانم و کارم را ادامه بدهم اما چرا باید وارد می‌شدم و این روند را بر هم می‌زدم.

عارف در ادامه با بیان اینکه در انتخابات 92 با وجود برخی بی‌مهری‌ها با کمک جوانان وارد میدان انتخابات شدم خاطرنشان کرد: آنچه که در انتخابات 92 صورت گرفت و موجب پیروزی دکتر روحانی شد همگرایی و همدلی اصلاح‌طلبان و عدم تکرار تجریه تلخ انتخابات سال 84 بود و اقدامی هم که از سوی من صورت گرفت روش و منش تفکر اصلاح طلبی بود.

وی در ادامه ایجاد ارتباط تنگاتنگ و مستمر با خبرنگاران را از ضروریات جریان اصلاح‌طلب برشمرد و گفت: مهمترین عامل حفظ نشاط، پویایی و ثبات در جامعه ما رسانه‌ها هستند و توقیف یک رسانه نشاط را از جامعه می گیرد .من در یکی از مناظره‌ها گفتم که رسانه‌ها مانند بزرگراه‌ها هستند اگر یک نفر در بزرگراه تصادف کرد راهش این نیست که آن بزرگراه‌ را ببندیم. متاسفانه اگر در یک رسانه یک نفر اشتباه کند بجای برخورد با آن فرد یا مقام مسئول در رسانه، آن رسانه را توقیف می‌کنند که آسان‌ترین راه است ولی لزوما صحیح ‌ترین کار نیست.

عارف با بیان اینکه دولت باید در رابطه با رسانه‌ها برنامه و راهبرد مشخصی داشته باشد که متاسفانه در این خصوص دولت نتوانسته است که انتظارات را برآورده سازد،گفت: مهمترین مشکلی که کشور با آن روبروست ادامه یافتن فضای بعضا امنیتی در برخی از بخش‌هاست که کشور تا پیش از انتخابات سال 92 با آن رو به رو بود. باید آن فضا شکسته می‌شد و خبرنگاران سنگینی این مسئله را در بخش رسانه بیشتر حس می کنند که امیدوارم مسئولان در برخورد با رسانه ها تهدید و ارعاب را کنار بگذارند.

وی با یادآوری دورانی که رسانه‌های اصلاح طلب با محدودیت رو به رو بودند خاطرنشان کرد: وقتی از توقیف مطبوعات انتقاد می‌شود لزوما به این معنا نیست که فقط توقیف رسانه‌های اصلاح طلب نادرست است بلکه توقیف هر نشریه‌ای با هر گرایشی مورد پسند نیست. اخیرا شنیده ام هفته نامه 9 دی توقیف شده است با اینکه روش و سبک و سیاق این رسانه را نمی پسندم ولی توقیف آن را هم جایز نمی‌دانم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با سوالی در خصوص حوادث سال 88 گفت: من اولین موضع گیری در این رابطه را در ایام انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی شریف داشتم و گفتم که امکان ندارد که کشور بار دیگر ظرفیت مسائل رخ داده در سال 88 را داشته باشد مگر آنکه بخواهیم خودزنی داشته باشیم. در آن جلسه برخی از دانشجویان می‌گفتند که " رای ما خوانده نخواهدشد" که من در پاسخ به آن اظهارات بیان کردم امکان ندارد که اتفاقاتی مانند سال 88 رخ بدهد و خوشبختانه شرایطی پیش آمد که تحلیل‌م با واقعیت همراه بود.

وی در رابطه با مسئله رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس اظهار داشت: من از دوستان اصلاح‌طلبم تقاضا دارم وارد مسائلی همچون رد صلاحیت نشوند مسئولان دست اندرکار انتخابات اگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق الناس بودن رای مردم را مورد توجه قرار دهند مطمئنا نباید فضای انتخابات را محدود به یک نفکر خاص کنند. ما آماده نیستیم که حتی یک نفر ناعادلانه و نابحق رد صلاحیت شود.

عارف با تاکید براینکه باید فضای مبتنی بر آرامش، اعتدال و منطق در کشور تا هنگام انتخابات تداوم داشته باشد،‌ تصریح کرد: فعالان سیاسی و رسانه‌ها نباید موجب تندشدن فضا بشوند. فضای فکری و روانی جامعه باید آرام و بدون تنش باشد و رسانه ها در آرام نگه داشتن این فضا نقش مهمی دارند متاسفانه مسئولان و فعالان سیاسی و حتی نخبگان دعواهای خود را به عرصه رسانه‎ها می کشانند و رسانه را ابزاری برای تخطئه دیگران قرار می‌دهند. نباید اجازه داد هیچ فردی از رسانه برای امیال خود استفاده ابزاری کند.

وی یکی از ضعف‌های رسانه‌ها بوِیژه مطبوعات را سیاست زدگی دانست و اظهار کرد: رسانه ها بیش از حد سیاسی شده اند.این سخن به این معنا نیست که به سیاست پرداخته نشود اما مطمئنا توجه بیش از حد یه سیاست بدون پرداختن به موضوعات مهم دیگر در کشور بخصوص مسائل اجتماعی باعث کاهش مخاطبین می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در دنیای مدرن امروز نمی‌توان جلوی انتشار اطلاعات را گرفت گفت: نمی‌توان به خبرنگار دیکته کرد چه چیز را بنویس و چه چیز را ننویس. ایجاد محدودیت برای خبرنگاران مطمئنا در درازمدت برای هر نظامی مفید نخواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه اهالی رسانه بسیار مظلومند،بر لزوم حفط حرمت شخصیتهای نظام از سوی رسانه ها تاکید کرد و گفت: رسانه های وابسته به نهادهای ارزشی باید مراقبت بیشتری کنند که مطالب‌شان متضمن توهین و تخریب هیچ گروهی نشود که متاسفانه بعضا مشاهده می شود رسانه‌هایی که ادعای ارزشی دارند مطالب توهین آمیزی علیه شخصیتها منتشر می کنند.

براساس این گزارش، در این دیدار صمیمانه که بیش از 2 ساعت به طول انجامید اصحاب رسانه ضمن بیان دیدگاه و نکته نظرات خود سوالاتی درخصوص مهمترین مسائل سیاسی،اجتماعی و فرهنگی روز کشور مطرح کردند.

عدم استفاده ابزاری مسئولان از رسانه ها، ضرورت پاسخگویی و تعامل مثبت مدیران با خبرنگاران، ضرورت تقویت تیم رسانه ای دولت، لزوم توجه دولت به ارتقای پایگاه اجتماعی خود، در جریان قرار گرفتن رسانه ها از راهبردهای انتخاباتی اصلاح طلبان، نسبت اصلاح طلبان و دولت، مسئولیت عارف در جبهه اصلاحات، ضرورت توجه رئیس جمهور به وعده های انتخاباتی از جمله پیگیری مساله حصر و گشایش فضای سیاسی و انتقاد از بلاتکلیفی وضعیت انجمن صنفی روزنامه نگاران از جمله محوری ترین مباحث صورت گرفته از سوی خبرنگاران و روزنامه نگاران بود.

انتهای پیام

کد N914638

وبگردی