آفتاب

تسریع تعطیلی زندان گوانتانامو در دستور کار کاخ سفید قرار گرفت

تسریع تعطیلی زندان گوانتانامو در دستور کار کاخ سفید قرار گرفت

کاخ سفید به تلاش خود برای بستن زندان «گوانتاناما» به عنوان یکی از نمادهای خشونت آمریکا سرعتی مضاعف بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر توجه خود را بر روی زندان «گوانتانامو» متمرکز کرده تا با تعطیل کردن آن علاوه بر تحقق وعده انتخاباتی سال ۲۰۱۲، محبوبیت بیشتری را برای حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، بخرد.

در همین رابطه، مقامات رسمی آمریکا در روز جمعه از تلاش کاخ سفید برای اعزام ۲۶ زندانی گوانتانامو به کشورهایی خبر دادند که برای پذیرش آنها اعلام آمادگی کرده اند.

 البته ناگفته نماند که همزمان با تلاش های نماینده ویژه کاخ سفید در امور زندان گوانتانامو برای تسهیل انتقال زندانیان، دولت واشنگتن «اشتون کارتر» وزیر دفاع را نیز برای تسریع روند انتقال زندانیان تحت فشار قرار می دهد چرا که طبق قانون، وزارت دفاع آمریکا تصمیم گیرنده نهایی وضعیت زندانیان گوانتانامو خواهد بود.

انتظار می رود که این انتقال تا پایان سال میلادی جاری تحقق یافته و به این ترتیب شمار ۱۱۶ زندانی باقی مانده در گوانتانامو را کاهش دهد. تعداد زندانیانی که مشمول جابجایی می شوند ۵۲ نفر است که تا کنون برای انتقال نیمی از آنها رایزنی شده است.

 علاوه بر این، کاخ سفید سعی دارد با تغییر نظر کنگره آمریکا مابقی زندانیان گوانتانامو را به زندان های امنیتی – نظامی داخل آمریکا انتقال دهد. در حال حاضر، نمایندگان کنگره به ویژه جمهوری خواهان به شدت با چنین پیشنهادی مخالف هستند.

زندان گوانتانامو پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به دستور «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا تاسیس شد و برای سالها در شمار یکی از مخوف ترین زندان های جهان به شمار می رفت. برخی از زندانیان فعلی گوانتانامو بیش از یک دهه است که بدون محاکمه در حبس به سر می برند.

کد N914603

وبگردی