آفتاب

هشدار چین به تایوان درباره بازگشت به "راه‌های شیطانی" استقلال

هشدار چین به تایوان درباره بازگشت به "راه‌های شیطانی" استقلال

سیاستگذار ارشد چین در خصوص تایوان به این جزیره خودمختار هشدار داد، تایوان به زودی باید بین توسعه روابط صلح آمیز و یا بازگشت به "راه‌های شیطانی" استقلال که صلح را تهدید می‌کند، یکی را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات تند همزمان با آن مطرح شد که یک سیاستمدار 73ساله تایوانی اعلام کرد، برای انتخابات ریاست جمهوری ژانویه سال آتی میلادی تایوان نامزد خواهد شد و احتمالا فرصت‌های پیروزی یکی از رقبای حزب اپوزیسیون "ترقی خواه دموکراتیک" را که طرفدار استقلال تایوان است، تقویت خواهد کرد.

انتظار می‌رود سونگ که زمانی یکی از سیاستمداران قدرتمند ناسیونالیست تایوان بوده باعث کاهش تعداد آرای حزب حاکم شده و راه را برای پیروزی تسای اینگ ون، نامزد پیشرو انتخابات ریاست جمهوری از حزب اپوزیسیون "ترقی خواه دموکراتیک" هموار کند.

انتظار می‌رود ناسیونایست‌ها در این انتخابات توسط حزب "ترقی خواه دموکراتیک" شکست بخورند؛ نتیجه‌ای که احتمالا باعث خشم و عصبانیت چین می‌شود چرا که مدعی است تایوان بخشی از قلمرو خود است و هرگز استفاده از زور برای بردن این جزیره به زیر سلطه و کنترل پکن را رد نکرده است.

ژانگ ژیجون، رئیس دفتر امور تایوان چین در نشست روابط چین - تایوان گفت: در حال حاضر تایوان در مرحله حساسی است چرا که با تغییرات اجتماعی تمام و کمال، مناقشات سیاسی بی‌پایان و تداخل مکرر در روابط با چین مواجه است.

وی افزود: آیا روابط تنگه تایوان با خارج به پیشرفت خود در مسیر توسعه صلح آمیز ادامه می‌دهد و مردم آن می‌توانند از صلح لذت ببرند؟ و یا به عقب بازگشته و به راه‌های شیطانی استقلال تایوان بازمی‌گردد؟ نیروهای استقلال طلب تایوان موضع جدایی طلبانه خود را ترغیب کرده و این بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات تنگه تایوان است و تصمیم چین برای حفاظت از تمامیت خود هرگز متزلزل نخواهد شد.

حزب "ترقی خواه دموکراتیک" که خواستار استقلال رسمی تایوان بوده، معتقد است که تنها مردم تایوان می‌توانند درباره آینده تصمیم بگیرند.

این در حالی است که پکن این اظهارات را بدین گونه برداشت کرده که این حزب استقلال تایوان را می‌خواهد.

انتهای پیام

کد N914454

وبگردی