آفتاب

پیشنهاد لاریجانی به وزارت ارشاد درباره‌ی ارائه لایحه برای تبیین جایگاه خبرنگاران

پیشنهاد لاریجانی به وزارت ارشاد درباره‌ی ارائه لایحه برای تبیین جایگاه خبرنگاران

رئیس مجلس شورای اسلامی به وزارت ارشاد پیشنهاد کرد تا برای جایگاه روشن و صیانت شده خبرنگاران پیش قدم شده و لایحه دهد تا مجلس هم راحت‌تر بتواند به این مساله ورود کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی لاریجانی در مراسم آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران پارلمانی برگزار شد در خصوص حفظ جایگاه روشن و صیانت شده خبرنگاران اظهار کرد:‌ البته طرح جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است، اما اگر بار مالی بخواهد داشته باشد با تفسیری که شورای نگهبان دارد باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: بنابراین بنده پیگیری می‌کنم و به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد باید پیش‌قدم شود و لایحه بدهد تا مجلس هم راحتر بتواند به این موضوع ورود کند.

لاریجانی در ادامه درخصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این مسیر مذاکرات هسته‌ای تاکنون به چه نحو پیش رفته است اظهار کرد: به نظر می‌رسد مساله هسته‌ای در ایران از آن دسته مسائلی است که کمتر وجود داشته؛ البته بحران‌هایی مانند درگیری با گروهک‌ها و جنگ هم بوده است و ما اگر بخواهیم این مساله را با یکی از مهمترین اتفاقات در کشور در نظر گیریم می‌توان با قطعنامه 598 آن را در نظر گرفت که کشور را از شرایطی به شرایط دیگر عبور داد.

لاریجانی افزود: در مورد مساله‌ی هسته‌ای نیز در چنین گذاری قرار داریم که پس از 12 سال پیگیری وارد صحنه دیگری می‌شود. ممکن است گفته شود چالش ناحقی بوده چرا که در صحنه بین‌الملل ناحقی زیاد است و جنگ ایران هم ناحق بود.

لاریجانی خطار نشان کرد: ‌قطعنامه 598 فراز دیگری برای ملت ایران تعریف کرد و ما در قضیه هسته‌ای نیز پس از چالش‌های بسیار به این مقطع رسیدیم.

وی افزود: ممکن است سوال شود آیا مسیر را درست طی کرده‌ایم که باید در جواب بیان کرد همیشه می‌توان تحلیل کرد و در طی 12 سال با دقت حرکت‌ها زیر ذره‌بین بوده و طی می‌شد یا زمانی اگر ایستادگی می‌کردیم این حرکت، حرکت ملی بود و پشت این مدت‌ها فکر شده بود که چرا در این مقطع این تصمیم‌ها را در نظر بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه ایران مذاکرات را از نگاه تاکتیکی جدی‌تر دنبال کرد گفت: با چارچوب‌هایی که طی شد و بحث‌هایی که مطرح کردیم چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد. بلکه مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت و زمانی که مذاکرات آغاز شد فراز و فرودهای زیادی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با مورد خطاب قرار دادن خبرنگاران اظهار کرد:‌ شما در ایجاد فکر جامعه نقش آفرین هستید و جزو گروهی از جامعه هستید که همیشه در پیشرو حرکت‌ها دیده می‌شود و از این جهت جایگاه شما در جامعه اثرگذار است که در مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم این موضوع دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اطلاعات به درستی منتقل شود گفت: درباره‌ی دشوار نویسی برخی قوانین که بعضا امکان فهم صحیح آن برای عموم مردم وجود ندارد گفت: لسان تقنین لسان خاصی است و چاره‌ای هم نیست. زبان حقوقی زبان خاصی است و نمی‌توان در نگارش قانون عامیانه صحبت کرد. اما حتما می‌توان کاتالیزوری در نظر گرفت که بتواند متن ثقیل را قابل فهم کند؛ لذا یکی از کارهای مهم برای رسانه‌ها هم همین است که این متون را بتواند برای مخاطبین به صورت قابل فهم منتقل کند.

وی با بیان این که می‌توان بر روی این موضوع فکر کرد و این که چگونه می‌توان قانون را قابل فهم در اختیار مردم قرار داد گفت: هر چه سهم مردم نسبت به قانون بیشتر شود ارتباطات سهل می‌شود. بنابراین هر چه مردم با حقوق و چارچوب‌ها آشناتر شوند می‌توانند از حقوق خود بهتر دفاع کنند.

وی درباره‌ی آموزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران نیز اظهارکرد:‌ فکر می‌کنم شما خبرنگاران آموزش‌های لازم را دیده‌اید اما اگر به صورت مکمل نیاز است و یا برگزاری دوره‌های حین خدمت ما هم آمادگی داریم که از این موضوع حمایت کنیم.

ادامه دارد ...

کد N914364

وبگردی