آفتاب

وزیر خارجه فلسطین: در صورت توقف شهرک‌سازی‌ها آماده مذاکرات هستیم

وزیر خارجه فلسطین: در صورت توقف شهرک‌سازی‌ها آماده مذاکرات هستیم

وزیر خارجه فلسطین تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته "طرح صلح عربی" را مهم خواند و گفت: در صور تی که تل‌آویو به توقف شهرک سازی‌ها پایبند باشد، ما برای از سرگیری مذاکرات آماده هستیم.

وزیر خارجه فلسطین تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته "طرح صلح عربی" را مهم خواند و گفت: در صور تی که تل‌آویو به توقف شهرک سازی‌ها پایبند باشد، ما برای از سرگیری مذاکرات آماده هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین کمی پیش از ترک قاهره در گفت‌وگو با خبرگزاری فلسطین (وفا) گفت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین در کمیته پیگیری طرح صلح عربی در مقر اتحادیه عرب در قاهره شرایط حاکم بر سرزمین‌های اشغالی و تجاوزات شهرک نشین‌ها، تداوم شهرک‌سازی و امکان بازگشت به میز مذاکرات را به صورت تفصیلی شرح داد.

مالکی اظهار داشت: عباس در کمیته طرح صلح عربی تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت طرح آشتی فلسطین، تشکیل دولت وحدت ملی که نیازمند برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی است و نیز موانعی که در سر راه بازسازی غزه وجود دارد و نیز "کارشکنی‌های جنبش حماس" را شرح داد.

وزیر خارجه فلسطین اظهار داشت: کمیته وزارتی اتحادیه عرب باید توجه داشته باشد که بحران کمبود بودجه آنروا و پیامدهای آن آموزش 700 هزار دانش آموز فلسطینی را در غزه، کرانه باختری، اردن، لبنان و سوریه تهدید خواهد کرد.

وی تاکید کرد: عباس تلاش کرد که این بحران را به اعضای کمیته پیگیری طرح صلح عربی منتقل کرده و آنان را به کمک اونروا ترغیب کند تا به این ترتیب مدارس بیشتری تعطیل نشوند. عباس همواره تلاش می‌کند که کشورهای عربی را در جریان این تحولات قرار دهد.

وی در ارزیابی نقش آمریکا در این باره گفت: می‌توان گفت که آمریکا نقش فعالی داشته است و از ابتدا دولت اوباما تلاش‌هایی برای ایجاد راه حلی در روند سیاسی مذاکرات میان دو طرف انجام داده اما این تلاش‌ها ناکام ماند.

وی ادامه داد: با انتخاب مجدد اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا، جان کری، وزیر خارجه این کشور کارهایی انجام داد و نزدیک به 70 دیدار با عباس داشت در این دیدارها عباس تاکید کرده در صورتی که تل‌آویو به آزادی زندانیان پیش از اسلو و نیز توقف شهرک سازی‌ها پایبند باشد طرف فلسطینی نیز آماده است به میز مذاکرات بازگردد.

مالکی ادامه داد: ما می‌دانیم که تل‌آویو برای روند مذاکرات اهمیتی قایل نیست چرا که بارها بر مخالفت خود با از سرگیری مذاکرات، طرح تشکیل دو کشور، عقب نشینی و توقف شهرک سازی‌ها تاکید کرده است. طبیعتا ما می‌خواهیم در مقابل مخالفت طرف اسرائیلی، آمادگی خود را برای این موضوع به جهانیان نشان دهیم و این مساله باید منجر به نتایجی در راستای منافع فلسطین شود که از جمله آن به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و تحریم طرف اسرائیلی است.

وی تاکید کرد: تشکیلات خود گردان فلسطین طی سال‌های اخیر در سطح بین المللی اقداماتی انجام داده که باعث افزایش انزوای بین المللی اسرائیل شده است و باید ما در آینده نیز این اقدامات را ادامه دهیم.

وی گفت: فلسطین عضو دادگاه کیفری بین المللی است و اکنون تحقیقات اولیه در مورد جنایات اسرائیل در حق مردم فلسطین آغاز شده است و ما شاهد آن هستیم یونسکو قطعنامه‌های متعددی در حمایت از شهر قدس و آثار تاریخی آن صادر کرده است. همچنین شورای امنیت برای اولین بار در قطعنامه‌ای بر لزوم رسیدگی به جنایات اسرائیل تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون سوئد و واتیکان و نیز تعداد زیادی از پارلمان های اروپا، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، تاکید کرد: ما برای تحریم کالاهای تولید شهرک‌ نشین‌ها، همکاری با نهادهای داخل سرزمین‌های اشغالی و بانک های اسرائیلی تلاش می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد که وزارت خارجه فلسطین به تلاش‌های خود در راستای ارتقای جایگاه فلسطین ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

کد N914361

وبگردی