آفتاب
با رای شورای امنیت؛

کمیته بین‌المللی شناسایی عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تشکیل می‌شود

کمیته بین‌المللی شناسایی عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تشکیل می‌شود

شورای امنیت با تلاش آمریکا و دیگر همپیمانان غربی‌اش قطعنامه‌ای را برای تشکیل یک هیات بین‌المللی جهت معرفی عاملان استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح جنگی در سوریه تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این قطعنامه می‌تواند در آینده تحولات سوریه تاثیر بسزایی داشته باشد به ویژه آنکه شورای امنیت پیشتر نیز قطعنامه‌ای را صادر کرده بود که براساس آن استفاده کنندگان از عوامل شیمیایی در سوریه به مجازات براساس بند هفتم منشور سازمان ملل تهدید شده‌اند.

روز پنج شنبه شورای امنیت با اجماع کامل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که آمریکا برای معرفی و شناسایی عاملان استفاده از گاز کلر در درگیری‌های سوریه ارائه کرده بود را تصویب کرد که تصویب این قطعنامه با حمایت روسیه نیز همراه بود.

این یکی از نادرترین توافق‌ها میان طرف‌های بین المللی به ویژه آمریکا و روسیه برسر پرونده‌ای از پرونده‌های مربوط به بحران سوریه محسوب می‌شود.

براساس قطعنامه جدید که با شماره 2235 مشخص شده است، دولت سوریه مکلف است با کمیته تحقیقاتی که از سوی سازمان ملل و سازمان منع گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی تشکیل می‌شود، همکاری کامل داشته باشد.

در این قطعنامه آمده است: وظیفه کمیته کارشناسان بین المللی مشخص کردن اشخاص، نهادها، گروه‌ها یا حکومت‌هایی است که در استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح یا فراهم کردن شرایط برای آن و یا حمایت از عاملان استفاده کننده، قوانین بین المللی را نقض کرده‌اند و منظور از عوامل شیمیایی گاز کلر یا هر ماده شیمیایی دیگری است که کمیته مذکور باید به هر وسیله ممکن این هدف را محقق کند.

انگلیس، فرانسه و ایالات متحده پیشتر دولت سوریه را به دست داشتن در حملات شیمیایی علیه مخالفان با استفاده از بشکه‌های مملو از مواد منفجره و گاز کلر متهم کرده بود. ادعایی که دمشق همواره آن را رد کرده است.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه گفت: دولت سوریه به هیچ وجه مسئول استفاده از گازهای شیمیایی به عنوان سلاح نیست و دولت سوریه و ارتش ما به هیچ وجه از سلاح شیمیایی استفاده نکردند.

وی گفت: دمشق به تمامی تعهدات خود در قبال سازمان منع گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی عمل کرده و با وجود کارشکنی‌های برخی کشورها سوریه با این سازمان به طور کامل همکاری کرده است.

جعفری گفت: ملت و ارتش سوریه خود قربانی سلاح‌های شیمیایی از سوی گروه‌های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره شدند و به شدت استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا کشتار جمعی را محکوم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N914048

وبگردی