آفتاب

بررسی روابط دو جانبه موضوع دیدار روسای جمهور ترکیه و ترکمنستان

بررسی روابط دو جانبه موضوع دیدار روسای جمهور ترکیه و ترکمنستان

«رجب طیب اردوغان» و «قربان قلی بردی محمدف» روسای جمهور ترکیه و ترکمنستان طی دیدار در استانبول، روابط دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این دیدار «مولود چاوش اوغلو» وزیر امورخارجه، «تانر ییلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی و «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه نیز حضور داشتند.

منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند، طرفین در دیدار خود روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصاد، انرژی و فرهنگ را بررسی کردند و بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.

اردوغان و بردی محمدف همچنین بر اهمیت بخش انرژی در روابط میان طرفین اشاره و بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی تاکید کردند. بررسی اجمالی روابط ترکیه و ترکمنستان نشان می ‌دهد که مناسبات این دو کشور ترک زبان در دوره ریاست جمهوری قربان قلی بردی محمداف بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته است.

علاوه بر بحث آموزشی، ترکیه تنها کشوری است که حضور پررنگ رسانه‌ای در ترکمنستان دارد بطوریکه هر یک از رسانه‌های معتبر دیداری، شنیداری و مکتوب ترکیه نمایندگی در عشق آباد دارند .همچنین گزارش‌ ها در زمینه اقتصادی حاکی از آن است که حجم مبادلات بازرگانی بین ترکمنستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی بالغ بر ۵ میلیارد دلار بوده‌‌ است.

کد N913984

وبگردی