آفتاب
بشار الجعفری:

سوریه بارها نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده است

سوریه بارها نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده است

نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد دولت این کشور بارها به شورای امنیت در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، بشار الجعفری با تاکید بر اینکه دولت و ارتش سوریه مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در خاک سوریه نیستند، گفت: دولت سوریه تعهد خود به شورای امنیت را در زمانی که در سال ۲۰۰۳ عضو این شورا بود، نشان داده است.

وی افزود: در دسامبر ۲۰۰۳ دولت سوریه پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی را مطرح کرد، ولی این طرح با مخالفت یک کشور ذی نفوذ و عضو دائم شورای امنیت که به دنبال حمایت از سلاح هسته ای اسرائیل در منطقه بود، مواجه شد.

بشار الجعفری تاکید کرد: دولت سوریه بارها به شورای امینت در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی که برخی از آنها وابسته به القاعده هستند و نیز نسبت به استفاده از این سلاح ها با هدف متهم کردن دولت سوریه هشدار داده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با طرح این سوال که چرا در مورد حادثه «خان عسل» در حلب تحقیقی انجام نگرفت، یادآور شد: دولت سوریه ده ها پیام و شاهد در مورد استفاده از سلاح های سمی توسط گروه های تروریستی در اختیار شورای امنیت قرار داده است.

بشار الجعفری با اشاره به همکاری دمشق با سازمان ملل در زمینه سلاح های شیمیایی تاکید کرد: دولت سوریه به قطعنامه سال ۲۰۱۳ شورای امنیت پایبند بوده و در همه زمینه ها تعامل و همکاری داشته است و اگر همکاری سوریه با هیئت های بین المللی نبود این مسئله هرگز با موفقیت به اتمام نمی رسید.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه در سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی استفاده از این نوع سلاح را محکوم کرده، گفت: دولت و ارتش سوریه هرگز این از سلاح استفاده نکرده و نخواهند کرد. به گفته وی دولت سوریه قربانی استفاده گروه های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره از این سلاح است.

نماینده سوریه در سازمان ملل با تاکید بر بی طرفی، شفاقیت و عدم سیاسی کاری و هماهنگی دولت سوریه در این زمینه، افزود: باید ساز و کار تحقیقی که به موجب قطعنامه شورای امنیت انجام می گیرد، با هماهنگی دولت سوریه باشد.

روز جمعه ۱۵ عضو شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا را تنها ۲ روز پس از توافق وزرای امور خارجه این کشور و روسیه درباره متن توافقی به تصویب رساندند که بر اساس آن یک نهاد تحقیقاتی برای شناسایی عوامل استفاده از حملات شیمیایی سال ۲۰۱۳ در سوریه تشکیل خواهد شد.

کد N913947

وبگردی