آفتاب

وزیر دفاع پاکستان: ملاعمر در کشور ما کشته یا دفن نشده است

وزیر دفاع پاکستان: ملاعمر در کشور ما کشته یا دفن نشده است

وزیر دفاع پاکستان امروز (جمعه) گفت: ملاعمر، رهبر سابق طالبان نه در پاکستان کشته شده و نه در این کشور دفن شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اکسپرس تریبیون،‌ خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در جریان سخنرانی در مجمع ملی این کشور گفت: من تایید می‌کنم که ملاعمر نه در پاکستان کشته و نه دفن شده است و اظهارات پسرش در این باره نیز صحبت‌های من را تایید می‌کند.

اینکه این مرد دو سال قبل کشته شده یا خیر، یک مساله مورد مناقشه برانگیز دیگر است.

وزیر دفاع پاکستان با رد ادعاهای آژانس جاسوسی افغانستان مبنی بر اینکه ملاعمر در بیمارستانی در کراچی، پاکستان درگذشته، گفت: رهبر سابق طالبان نه در کویته و نه در کراچی بوده است.

اسلام آباد نقش فعالی در میانجی گری مذاکرات میان دولت کابل و طالبان ایفا کرده است.

وزیر دفاع پاکستان در ادامه گفت: ما این مساله را نمی‌پذیریم که کنترل طالبان را در دست داریم، ما تنها نقش میانجی‌گری را ایفا می‌کنیم. آمریکا و مقام‌های چینی به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور داشتند. ما نمی‌خواهیم در رقابت برای رهبری طالبان نقشی داشته باشیم. پاکستان تنها خواهان این است که رهبری جدید این گروه به روند سازش ادامه دهد و به صلح با دولت افغانستان برسد.

وزیر دفاع پاکستان افزود: تمایل دولت اسلام آباد برای صلح همچنان پای برجاست.

دور دوم مذاکرات صلح که قرار بود در 31 ژوئیه سال جاری میلادی در پاکستان برگزار شود،‌ به دلیل درخواست دولت افغانستان و نمایندگان طالبان به تعویق افتاد.

سرنوشت روند صلح نوپا میان طالبان و دولت افغانستان در پی مرگ ملاعمر به شدت دچار دگرگونی و چالش شده است و تلاش برای به دست گرفتن قدرت در طالبان باعث تفرقه میان اعضای آن شده است.

در 30 ژوئن سال 2015، طالبان افغاستان رسما اعلام کرد که ملاعمر دو سال قبل به خاطر یک بیماری که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده بود، درگذشت.

انتهای پیام

کد N913717

وبگردی