آفتاب

یک تحلیلگر ترکیه‌ای: سرانجام حزب حاکم جالب خواهد بود

یک تحلیلگر ترکیه‌ای: سرانجام حزب حاکم جالب خواهد بود

یک تحلیلگر ترکیه با بررسی تحولات اخیر ناشی از تغییر سیاستهای منطقه‌ای ترکیه نوشت: سرانجام سیاست حزب عدالت و توسعه هرچه باشد، جالب خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مصطفی اونال، تحلیلگر ترک در روزنامه "زمان" در تحلیلی با اشاره به توافق اخیر حزب حاکم ترکیه با آمریکا درباره استفاده این کشور از پایگاه های هوایی ترکیه نوشت: پس از تحولات سوروچ، هیچ شکی وجود ندارد که ترکیه وارد یک دوره متفاوت شده است. درست یک روز پس از این اتفاق، آنکارا عملیات نظامی خود را آغاز کرد.

به نوشته این تحلیلگر ترک، ترکیه بلافاصله و بدون فوت وقت، درست آن طرف مرز، مواضع داعش را مورد هدف قرار داد. البته فقط داعش نه، بلکه به حملات پ.ک.ک نیز جواب تندی داد و عملیات از هر دو دست را علیه داعش و پ.ک.ک ادامه داد. ترکیه تنها به عملیات نظامی بسنده نکرد، بلکه به طور همزمان، در بسیاری از شهرهای خود عملیات پلیسی آغاز کرد که بسیاری دستگیر شدند.

اونال در بخش دیگری می‌گوید: در حالیکه عملیات نظامی علیه پ.ک.ک تشدید می‌شود اما علیه داعش تنها روز اول شدید بود و روزهای دیگری در پی آن نیامد. چندی بعد توافق آنکارا-واشنگتن مطرح شد و تنها محدود به استفاده از پایگاه اینجرلیک نبود بلکه دو کشور بر انجام عملیات مشترک نیز توافق کردند.

وی در ادامه نوشت: این توافق اخیر به چه شکل است؟ روز گذشته یک دیپلمات غربی در این باره نکات جالب و قابل توجهی را بیان کرد. بر اساس اظهارات وی، تنها یک توافق وجود ندارد بلکه دو طرف بر یک چارچوب همکاری تاکید کرده‌اند. این یک عملیات نظامی بلند مدت خواهد بود که بر همین اساس به روزرسانی لازم و ضروری است. عملیات انجام شده علیه پ.ک.ک جدا از آن است. مواضع آمریکا درباره پ.ک.ک همانند گذشته است و در این باره انعطاف رخ نداده است. هنوز پ.ک.ک یک گروه تروریستی محسوب می‌شود. البته درباره یگانهای مدافع خلق و حزب متحد دموکراتیک اندکی شرایط متفاوت است و به عنوان گروههای موثر در مبارزه با نیروهای داعش محسوب می شوند. بر همین اساس از آنها حمایت می‌کند اما یک شرط دارد و آن این است که ساختار جمعیتی را بر هم نزند و چندان تمایل ندارد که کردها در مناطقی که از نیروهای داعش خالی می‌شوند، مستقر شوند، بنابراین تبلیغات موجود مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها کردها را فروختند، چندان بی ربط نیست.

اونال در ادامه با اشاره به مجوز آنکارا به آمریکا برای استفاده از پایگاه اینجرلیک، آورد: پیشنهاد استفاده از پایگاه هوایی به کشوری دیگر خطراتی برای حزب حاکم به همراه دارد، زیرا پتانسیل واکنش به این پیشنهاد وجود دارد، بنا براین، ابتدا حزب اردوغان با توجه به شرایط کنونی سیاسی موجود در این کشور با تردید به این مساله نگاه می‌کرد.

به نوشته وی، این حزب تا دیروز در راس بسیاری از توطئه‌ها، آمریکا را قرار می‌داد، اما اکنون تا انتها در را برروی این کشور باز می‌کند، بر همین اساس اکنون پیشنهاد استفاده بیش از یک پایگاه هوایی، از سوی حزب عدالت و توسعه آن هم در دوران سردی روابط تعجب برانگیز است. در واقع، سرانجام سیاست حزب عدالت و توسعه هرچه باشد، جالب خواهد بود.

انتهای پیام

کد N913676

وبگردی