آفتاب

تلاش جبهه النصره برای تحکیم روابط با القاعده

تلاش جبهه النصره برای تحکیم روابط با القاعده

در اقدامی بی‌سابقه جبهه النصره در راستای تحکیم روابط خود با القاعده با صدور بیانیه مشترکی با دیگر شاخه‌های این گروه در یمن و شمال آفریقا مرگ ملا عمر را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه السفیر لبنان، گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) در اقدامی بی‌سابقه با گروه القاعده در شبه جزیره عرب (شاخه القاعده در یمن و عربستان) و گروه القاعده در مغرب اسلامی (شاخه القاعده در شمال آفریقا) دو شاخه مهم این گروه تروریستی، بیانیه‌ای به مناسبت مرگ ملا عمر، رهبر جنبش طالبان منتشر کرد.

با صرف نظر از محتوای بیانیه مذکور، صدور بیانیه مشترک از سوی سه شاخه القاعده حاوی پیام‌های متعدد و همزمان سوالات زیادی است که از مهمترین آنها تاکید جبهه النصره بر نمایش بیشتر ارتباطات نزدیکش با القاعده و دیگر شاخه‌های آن است تا به این ترتیب بتواند تمامی تلاش‌هایی که برای قطع ارتباط النصره با القاعده را ناکام بگذارد.

این اقدام جبهه النصره به منزله پاسخ غیر مستقیم به وزیر خارجه قطر است که چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود که النصره ارتباطش را با القاعده قطع کند. گویا النصره می‌خواهد این مطلب را القا کند که زمام امور خود را به دست دارد و مساله ارتباط با القاعده به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

نکته دوم که از این بیانه به دست می‌آید، تمرکز آن بر ضرورت مقابله با "اندیشه حاکم بر جهان" است؛ اصطلاحی که القاعده برای خطاب قرار دادن غرب و تفکر غربی از آن استفاده می‌کند و به این معنی است که برخلاف امید برخی کشورهای عرب، النصره همچنان در لیست تروریستی اروپا و آمریکا خواهد ماند.

این بیانیه درحال منتشر شده که ابومحمد الجولانی، رهبر النصره حدود دو ماه قبل در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر اعلام کرده بود که النصره هیچ برنامه‌ای برای هدف قرار دادن کشورهای غربی ندارد.در حالی که این مساله طبق دستورات ایمن الظواهری، رهبر القاعده از جمله مسئولیت‌های شاخه شبه جزیره عرب (القاعده یمن) است.

انتهای پیام

کد N913658

وبگردی