آفتاب

سیاف: طالبان باید از مرگ ملاعمر پند بگیرند

سیاف: طالبان باید از مرگ ملاعمر پند بگیرند

عبدرب الرسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان در یک نشست خبری از طالبان خواست که از مرگ ملا عمر پند بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست خبری که امروز (جمعه) برگزار شد، سیاف گفت: "زمانی که ملاعمر یا مرده یا کشته شده، فرماندهی طالبان را چه کسی داشته؟ آنها تحت فرماندهی چه کسی می‌جنگیدند؟ فرماندهی که از زیر خاک نمی‌شود... معلوم است که از آغاز کار تحریک طالبان تاکنون فرماندهی آنها از سوی بیگانه‌ها بوده است."

او تحریک طالبان را ساخته بیگانگان دانست و گفت این گروه تنها یک ابزار برای نابودی افغانستان است.

وی افزود: "امیرالمومنین یعنی حاکمیت بر تمام مومنین. آنها که امیرالمومنین را ساختند چرا زمام امور کشور خودشان را به او نسپردند؟ امیرالمومنین که تنها برای افغانستان نیست." پاکستان بارها از سوی مقامات و شخصیت‌های سیاسی افغانستان به ایجاد تحریک طالبان و حمایت از آن متهم شده است.

سیاف با اشاره به مرگ مشکوک ملاعمر، رهبر پیشین طالبان در پاکستان، از اعضای این گروه خواست به دولت افغانستان بپیوندند و در آینده کشورشان سهیم شوند. او گفت که تامین صلح در افغانستان خواست تمام افغان‌هاست اما این روند باید با دو شرط یعنی گفت‌وگو با نمایندگان تمام گروه‌های مخالف و پایان کامل جنگ صورت بگیرد.

وی افزود که نباید تنها با یک گروه صلح شود و گروه‌های دیگر زیر نام‌های دیگری چون "داعش" به جنگ در افغانستان ادامه دهند.

به گزارش بی.بی.سی گفت‌وگوهای صلح رودررو میان نمایندگان طالبان و هیات دولت افغانستان در هشتم ماه ژوئن در اسلام آباد برگزار شد، اما دور دوم این گفت‌وگوها که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به تعویق افتاده است.

سیاف همچنان از برگزاری فاتحه برای ملا عمر در افغانستان و ابراز تاسف شماری از مقامات در مورد مرگ او، شدیدا انتقاد کرد.

او گفت: "افسوس به حال این‌ها که فاتحه کسی را می‌گیرند که مردم را به خاک و خون می‌کشند. اینقدر که ملاعمر را دوست داشتید، می‌رفتید پهلویش و می‌جنگیدید! حالا که در پهلوی نظام هستید مردانگی و مروت و غیرت ایجاب می‌کند که دلسوزی‌تان به این سمت باشد."

به دنبال اعلام مرگ ملا عمر، گروهی از اعضای پیشین گروه طالبان در کابل مراسمی برای یادبود از او را برگزار کردند که گفته می‌شود شماری از مقام‌های دولتی هم در آن شرکت کرده بودند.

اما پس از آن دولت افغانستان رسماً اعلام کرد که برگزاری هر نوع همایشی با هدف "همسویی، همدردی و تبلیغ مکتب ملا عمر" در کشور ممنوع است و "هدف مشروع نظامی" دانسته می‌شود.

انتهای پیام

کد N913531

وبگردی