آفتاب
فرهنگی در گفتگو با مهر:

انتخابات کمیسیون ویژه برجام در مجلس احتمالا دوشنبه انجام می شود

انتخابات کمیسیون ویژه برجام در مجلس احتمالا دوشنبه انجام می شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به احتمال تفاهم دو فراکسیون اصلی مجلس برای ارایه فهرست مشترک برای کمیسیون ویژه بررسی "برجام" گفت: در صورت حصول تفاهم تا یکشنبه، انتخابات دوشنبه برگزار میشود.

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان و چگونگی رأی‌گیری برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در جلسات علنی هفته آینده مجلس اظهار داشت: علت تاخیر در تشکیل این کمیسیون، عدم هماهنگی دو فراکسیون سیاسی اصلی مجلس (فراکسیونهای اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت) بوده است.

وی افزود: در اینگونه موارد معمولا این دو فراکسیون در رابطه با موضوع و نوع جمع‌بندی آن تفاهم می‌کنند و بعد مساله در صحن مجلس مطرح می‌شود و اگر هم تفاهم نکنند، معمولا نظرات خودشان را ارائه می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در هفته آینده فقط در روزهای شنبه و یکشنبه جلسه علنی داریم، اگر تا روز یکشنبه تفاهمی میان این دو فراکسیون انجام شد، انتخابات اعضای کمیسیون ویژه بررسی "برجام" در روز دوشنبه  ۱۹ مرداد قابل برگزاری است و اگر نشد، هفته بعد از آن رأی‌گیری انجام می‌شود.

فرهنگی تصریح کرد: در عین حال ممکن است نتیجه تفاهم این دو فراکسیون نیز اینگونه باشد که هر کدام، یک فهرست مستقل بدهند؛ در هر صورت، منتظر نتیجه بررسی‌ها در روز یکشنبه هستیم.

در رابطه با نقش مجلس و شورای عالی امنیت ملی در بررسی برجام، نباید عجله کرد

عضو هیات رئیسه مجلس همچنین در رابطه با شیوه هماهنگی میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در بررسی نتیجه مذاکرات هسته‌ای گفت: معتقدم در این رابطه نباید عجله کرد؛ چون طرف مقابل یک نوع زمان‌بندی را برای خود تعیین کرده است، بنابراین مطابق آنچه در این فاصله زمانی و در این دو سه ماه اتفاق می‌افتد، باید تصمیم‌گیری شود که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی حل و فصل شود یا در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: هر اتفاقی بیفتد، مسلما به نفع کشور است و البته با تعامل همه و وفاق عمومی این اتفاق می‌افتد، نه در لابه‌لای بحث های سیاسی و جناحی. در هر صورت باید ساز و کار هماهنگی میان مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی بوجود بیاید تا در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد همه از آن حمایت کنند.

«برجام» نه جای خوشحالی دارد نه جای نگرانی/ وجود نکات ابهام متعدد در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱

فرهنگی در ادامه با ارزیابی نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب اظهار داشت: در این رابطه نکات مثبت قابل توجهی وجود دارد و قابل انکار نیست؛ مخصوصا در این شرایط که مقام معظم رهبری در رهنمودهای خود موضوع «نرمش قهرمانانه» را مطرح کرده بودند، لازم بود همه از توافق به‌‌عمل آمده دفاع و حمایت کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال تاکید کرد: در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نکات ابهام متعددی وجود دارد که باید این توافق را به عنوان یک نقطه آغاز برای بررسی اصل موضوع و رفع آن ابهامات قرار داد.

وی ادامه داد: برجام و هر توافق دیگری نباید استقلال کشور و توانمندی‌های ذاتی آن به‌ویژه در حوزه دفاعی را تهدید کند؛ اصل هدف این بوده که منافعی در این توافق حاصل شود، به همین جهت در حال حاضر نه جای خوشحالی گسترده است و نه جای نگرانی مضاعف.

فرهنگی گفت: همه باید تلاش کنند که آسیب‌های احتمالی را با کاهش نقاط ضعف در توافق صورت گرفته به حداقل برسانند و دستاوردهای مثبت را به حداکثر برسانند؛ رسالت فعلی دولت و مجلس و همه دست‌اندرکاران این مساله، باید این‌طور باشد.

کد N913395

وبگردی