آفتاب
توصیه امیرعبداللهیان به سعودی‌ها:

لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد

لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد

در ادامه مذاکرات دوره‌ای وزرای خارجه ایران و روسیه در ارتباط با مسایل منطقه، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه اخیرا رایزنی‌هایی با میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص تحولات سوریه و یمن داشت، که مشروح این رایزنی‌ها را در اختیار ایسنا قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و روسیه که به ریاست میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، دوطرف درباره جدیدترین تحولات سوریه، یمن و لیبی به تبادل‌نظر پرداختند.

امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به دیدگاه و رویکرد مثبت مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بر بهبود و توسعه روابط با همسایگان بویژه کشورهای منطقه گفت: در رایزنی‌های اخیر وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای کویت و قطر تاکید گردید هیچ راهی جز گفت‌وگو نیست و حل مسائل منطقه از جمله بحرین ، یمن ، لیبی ،سوریه و عراق راهکاری جز ، راه حل سیاسی وجود ندارد . این رویکرد فرصتی برای همه ما در منطقه است تا با رفع موانع موجود ، همکاری‌های فیمابین را در جهت منافع مشترک ملت‌های منطقه افزایش دهیم.

وی با تشریح نقشه‌های خطرناک افراط‌گرایان و تروریسم تکفیری در منطقه برای همتای روسی‌اش افزود: متاسفانه برخی کشورها با توسل به رویکرد نظامی بدعت‌های جدیدی را در حل مسائل منطقه دنبال می‌کنند که عامل ترویج خشونت و ناامنی بیشتر منطقه و رشد فزاینده تروریسم است. ایده برخی طرف‌ها برای حذف ایران از معادلات منطقه هرگز محقق نخواهد شد و تهران همواره اعتقاد داشته که حل و فصل مسائل منطقه‌ای باید از درون منطقه و با حضور همه کشورها باشد و بر این اساس از گفت‌وگوی منطقهای بعنوان اقدامی مثبت و سازنده استقبال و ابتکار قطر را در این مسیر سازنده می‌دانیم.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با بررسی اوضاع یمن و سوریه ، افزود: لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد و سعودی‌ها را به توقف اقدامات جنگی علیه ملت یمن توصیه می‌کنیم.

باگدانف نیز با تاکید بر ضرورت رایزنی‌های بیشتر میان کشورهای منطقه بویژه عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به تفاهم در خصوص مسائل منطقه استفاده از الگوی توافق هسته‌ای را برای حل مسائل منطقه ضروری دانست و افزود: حل مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن بدون حضور جمهوری اسلامی ایران ، ممکن نیست و ادامه وضعیت فعلی تنها به قدرت گرفتن تروریست‌ها و داعش می‌انجامد. تجربه لیبی به خوبی نشان داد با از بین رفتن ساختارهای سیاسی بدون درنظر گرفتن اصول متعارف و شناخته شده حقوق بین الملل شرایط برای رشد و فعالیت گروه‌های تروریستی و افراطی مهیا می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه درباره نشست سه‌جانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان در دوحه قطر گفت: برخی کشورها در دستیابی به توافق سیاسی بین مخالفان با دولت قانونی سوریه کارشکنی می کنند در حالی که دستیابی به صلح و آرامش در این کشور از طریق حضور همه گروه‌های سیاسی و معارضه معتقد به راه کار سیاسی در مذاکرات با دولت قانونی بشارالاسد امکانپذیر است.

وی همچنین درباره ادامه حملات نظامی خارجی به یمن اظهار کرد: روسیه اساسا با حملات نظامی خارجی که بدون کسب مجوز شورای امنیت باشد، مخالف است و این مخالفت را در حملات به یوگسلاوی سابق و عراق اعلام کرد؛ چراکه مغایر با حقوق شناخته شده بین‌المللی است. با ادامه این وضعیت همه در یمن چه جامعه بین‌المللی ، چه طرف‌های موثر و چه گروه‌های داخلی بازنده خواهند بود.

معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه هر سه ماه یکبار به صورت دوره ای با هم گفت‌وگو می کنند و در قبال تحولات منطقه به تبادل نظر می‌پردازند. آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و روسیه در اردیبهشت ماه امسال در مسکو انجام شده بود.

انتهای پیام

کد N913381

وبگردی