آفتاب

آرژانتین روز یکشنبه انتخابات مقدماتی غیرمعمول خود را برگزاری می‌کند

آرژانتین روز یکشنبه انتخابات مقدماتی غیرمعمول خود را برگزاری می‌کند

آرژانتین روز یکشنبه و پیش از انتخابات پارلمانی اکتبر، "انتخابات مقدماتی" غیرمعمولی را برگزاری می‌کند تا نظر مردمی را درباره انتخاب جانشین برای رییس جمهوری این کشور بداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انتخابات مقدماتی دورنمای سیاسی و همچنین شانس اپوزیسیون را در انتخابات اکتبر 2015 مشخص می‌کند و این درحالی است که آرژانتینی‌ها خود را آماده می‌کنند تا صفحه جدیدی را در 12 سال دوران حکومت و زمامداری کرچنر‌ها بگشایند. کریستینا کرچنر در حال حاضر 8 سال است که ریاست جمهوری این کشور آمریکای لاتین را برعهده دارد و همسرش نستور هم چهار سال در همین سمت بود که درگذشت.

برخلاف انتخابات مقدماتی در دیگر کشورهای جهان، این انتخابات در آرژانتین کمتر درباره انتخاب کاندیداها توسط احزاب است و بیشتر به جو انتخاباتی مربوط می‌شود.

حزب چپ میانه "جبهه‌ای برای پیروزی" متعلق به کرچنر تنها یک کاندیدای ریاست جمهوری دارد و او هم "دانیل سیولی"،‌ فرماندار بوئنوس آیرس است که در نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات 25 اکتبر پیشرو محسوب می‌شود.

دو رقیب اصلی وی یکی شهردار بوئنوس آیرس و از محافظه کاران است که تضمین کننده پیروزی ائتلاف "پیش به سوی تغییر" است و دیگری کاندیدای ائتلاف راست میانه "اتحاد برای جایگزین جدید" است.

هدف اصلی این انتخابات مقدماتی این است که مشخص شود هر کدام از کاندیداها چه تعداد رای دهنده برای خود کسب می‌کنند و اینکه آیا سیولی 58 ساله از حمایت کافی برای پیروزی در دور اول انتخابات 25 اکتبر برخوردار است یا نه.

آخرین نظرسنجی نشان داده بود که سیولی تنها 35 درصد آرا را کسب کرده است در حالیکه دو رقیب وی هرکدام 25 و 15 درصد آرا را به دست آورده بودند.

در نظرسنجی‌ها همچنین مشخص شد که کریستینا کرچنر بیش از 50 درصد حمایت رای دهندگان را برای خود به دست آورده با وجود اینکه مقصر اصلی در کاهش ارزش واحد پولی آرژانتین و اوضاع نابسامان اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین شناخته شده است.

حدود 32 میلیون تن از شهروندان آرژانتینی برای این انتخابات مقدماتی ثبت نام کرده‌اند و انتظار می‌رود که نتایج نخستین این انتخابات اوایل روز دوشنبه اعلام شود.

انتهای پیام

کد N913367

وبگردی