آفتاب

کری در ویتنام: توافق تجاری پاسفیک باید اجرایی شود

کری در ویتنام: توافق تجاری پاسفیک باید اجرایی شود

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) در دیدار با رئیس‌جمهوری ویتنام بر لزوم به نتیجه‌ رسیدن رویای "شراکت ترانس - پاسفیک" تاکید کرد؛ این سخنان یک هفته پس از مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه در هاوایی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای تجارت حاشیه اقیانوس آرام هفته گذشته در پی منازعات بر سر مسائل مختلفی از جمله وسایل نقلیه خصوصی و تجارت فرآورده‌های لبنی و نیز دوره انحصار برای داروهای نسل آتی موفق نشدند تا تجارت بین ده‌ها کشور را آزاد کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ترونگ تان سانگ، رئیس‌جمهوری ویتنام در هانوی گفت: یکی از مواردی که در حال حاضر اهمیت دارد، این است که بتوانیم در مذاکرات "شراکت ترانس - پاسفیک" (TPP) ثابت بمانیم، نه اینکه به عقب سر بخوریم. این طرح به نفع ویتنام است که یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی است.

معاهده پاسفیک یک توافق "منطقه‌ای بزرگ" است که شامل 12 کشور با تولید ناخالص ملی 28 تریلیون دلار است و از اعضای آن می‌توان به استرالیا، ژاپن و آمریکا اشاره کرد. در آسیا نیز کشورهایی همانند ویتنام، مالزی، سنگاپور و برونی عضو آن هستند.

تی.پی.پی طرح آمریکایی است که اقتصاد کشورهای مذکور را با رفع موانع و ایجاد استانداردهای جدید به یکدیگر مرتبط می‌کند و می‌تواند دو پنجم اقتصاد جهان و یک سوم تجارت جهانی را پوشش دهد.

کاخ سفید اعلام کرده است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال یافتن راه‌هایی برای توافق با کشورهای دیگر هستند اما همچنین خواستار بهترین توافق برای آمریکایی‌ها شد که بتواند نقطه‌نظرات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را برآورده کند.

انتهای پیام

کد N913340

وبگردی