آفتاب

چین ادعاهای فیلیپین، ژاپن و آمریکا را در مورد دریای چین جنوبی محکوم کرد

چین ادعاهای فیلیپین، ژاپن و آمریکا را در مورد دریای چین جنوبی محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، ژاپن و فیلیپین اخیرا در یک نشست منطقه‌ای تیمی را تشکیل داده‌اند تا بخاطر مناقشه موجود بر سر دریای چین جنوبی، پکن را مورد حمله قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی مالکیت بیشتر دریای چین جنوبی است. فیلیپین،‌ ویتنام، مالزی،‌ تایوان و برونئی نیز همگی مدعی مالکیت این منطقه هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه چین را به محدودیت در دریانوردی و پرواز بر فراز این منطقه متهم کرد علی رغم اینکه این اطمینان را داد که جلوی چنین اقداماتی را نمی‌توان گرفت.

جان کری در جریان خطابه‌ای در نشست آ.سه‌.آن در کوآلالامپور گفت: ساخت و سازهای چین در دریای چین جنوبی برای اهداف نظامی است که این امر تنش‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد و خطر نظامی شدن کشورهای منطقه را گسترش می‌دهد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر امور خارجه فیلیپین سیاست دریای چین جنوبی پکن را مورد انتقاد قرار داده و از جانب همتای ژاپنی‌اش نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت: نخست اینکه اوضاع در دریای چین جنوبی کاملا با ثبات است و هیچ امکانی در وقوع درگیری در منطقه وجود ندارد. چین مخالف هرگونه استفاده از واژه ساخت و ساز و اقداماتی است که باعث تفرقه، اغراق گویی یا ایجاد تنش می‌شود. پکن همچنین نگران آزادی دریانوردی در منطقه است اما تاکنون چنین مساله‌ای رخ نداده است و ما با کشورهای منطقه در این باره مصالحه کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: پکن خود قربانی راستین در مساله مناقشه دریای چین جنوبی است چون در آنجا جزایری وجود دارد که مثلا توسط فیلیپین اشغال شده است. اما برای حفظ و بقای صلح و ثبات در دریای چین جنوبی، ما به خویشتنداری می‌پردازیم.

وی با اشاره به مساله ژاپن، گفت: توکیو یک جزیره بسیار دورافتاده در پاسیفیک ایجاد کرده و آن را "اوکینوتوری" نامیده است. ژاپن پیش از انتقاد از دیگران باید به خود نهیب بزند و به رفتار خودش نظری بیفکند.

انتهای پیام

کد N913305

وبگردی