آفتاب

اظهارنظر دیمیتری مدودف دربارۀ توافق هسته‌ای

اظهارنظر دیمیتری مدودف دربارۀ توافق هسته‌ای

ایرنا نوشت:

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه اعلام کرد، توافق در مورد برنامه هسته ای ایران امکانات گسترده ای را برای توسعه همکاری های تهران و مسکو فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، مدودف در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام که متن آن روز پنجشنبه در پایگاه اینترنتی دولت روسیه منتشر شد خاطرنشان کرد: روسیه و ایران روابط دیرینه دوستانه و حسن همجواری دارند. در شرایط کنونی که توافق هسته ای در وین به دست آمده است امکانات گسترده و فرصت های خوبی برای تعمیق و گسترش همکاری های دوجانبه فراهم شده است.

وی افزود: روسیه همواره به طور اصولی اصرار کرد که وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران فقط می تواند راه حل سیاسی-دیپلماتیک داشته باشد.

نخست وزیر روسیه گفت: بر این باوریم که برنامه جامع اقدامات مشترک امکان برای بازگشت ایران به شرایط عادی همکاری های سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی را فراهم می کند و صلح و آرامش و ثبات را در منطقه خاورمیانه تامین خواهد کرد.

ایران و گروه 1+5 یک ماه پیش در پایان مذاکرات در وین به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران دست یافتند که با اجرای آن ابعاد فعالیت های هسته ای کشورمان محدود و تحریم ها اعمال شده در مورد آن اعم از تحریم های شورای امنیت و یکجانبه وضع شده از سوی آمریکا و متحدانش به تدریج لغو می شود.

**حل و فصل سیاسی اوضاع یمن

مدودف در ادامه مصاحبه با الاهرام در مورد وضعیت یمن گفت: از ابتدای پیدایش بحران یمن بطور مستمر بر توقف اقدامات جنگی در این کشور و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور تاکید داشته ایم.

وی افزود: روسیه در این مدت همواره خواستار ازسرگیری مذاکرات یمنی بوده و در حرف و عمل از تلاش های سازمان ملل در این کشور برای رفع تنش ها حمایت می کنیم.

نخست وزیر روسیه گفت: رنج و مصیبت های مردم یمن برای ما دردناک است و بدیهی است در این شرایط روسیه نمی تواند نظاره گر صرف و بی تفاوت باشد.
وی با اشاره به کمک های انسانی روسیه به یمن ادامه داد: از ارسال محموله های کمک های انسانی کشورهای دیگر به یمن اطلاع داریم.
نخست وزیر روسیه با اشاره به اهمیت مذاکره برای حل و فصل مناقشه یمن خاطرنشان کرد: برای این که مناقشه مسلحانه و خشونت در یمن متوقف شود باید مواضع تمامی نیروهای سیاسی بویژه مردم این کشور مورد توجه قرار گیرد.باید هر چه سریعتر برای یافتن توافق تلاش کرد و مناقشه را به مسیر حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز هدایت کرد.

*** راه حل سیاسی تنها راهکار برای حل مساله سوریه
نخست وزیر روسیه درمورد سوریه نیز خاطرنشان کرد که راه حل سیاسی تنها راهکار برای حل مناقشه این کشور است و هیچ راه دیگری به جز آن وجود ندارد، در غیر این صورت فقط جنگ و اغتشاش خواهد بود.

به گفته مدودف سیاست روسیه در این مساله تغییر نکرده است و بر این باور است که حل و فصل مناقشه سوریه بر اساس بیانیه سی ام ژوئن 2012 ژنو انجام گیرد که در آن به صراحت تمام گام های لازم قید شده است.

وی افزود: هرگونه مداخله خارجی در سوریه را غیرقابل قبول می دانیم.سوری ها خود باید سرنوشت کشورشان و رهبری خود را تعیین کنند. هیچ کس حق ندارد از خارج به جای آنها در این مورد تصمیم بگیرد.

مدودف در مورد جایگاه بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفت: روسیه با حکومت سوریه و معارضان میانه رو سوری در تماس است. اما بمباران خام سوریه توسط ائتلاف بین المللی (به رهبری امریکا) را غیرقانونی می دانیم.

وی یادآوری کرد: ائتلاف بین المللی علیه گروه تروریستی داعش به ابتکار امریکا و بدون مجوز شورای امنیت تشکیل شده است و نیروهای این ائتلاف در سوریه برخلاف عراق بدون کسب اجازه این کشور حملات هوایی انجام می دهند و این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

5252

کد N913298

وبگردی