آفتاب

پارلمان خونتای تایلند نمایندگان سابق را استیضاح می‌کند

پارلمان خونتای تایلند نمایندگان سابق را استیضاح می‌کند

پارلمان منتخب خونتای تایلند جمعه آینده علیه 248 قانون‌گذار پیشین که اکثر آنها از حزب حاکم سابق متعلق به یینگلاک شیناواترا هستند، رای گیری‌ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگر "مجلس ملی قانونی" تایلند که منتخب نظامیان حاکم این کشور است، روز 14 اوت علیه نمایندگان پیشین پارلمان رای دهد آنها با ممنوعیت پنج ساله فعالیت‌های سیاسی رو به رو می‌شوند. اگر این امر صورت گیرد متحدان خانواده شیناواترا که از سال 2001 در انتخابات پیروز بودند، کلا از عرصه سیاسی کنار زده می‌شوند.

این نمایندگان پیشین متهم به حمایت از الحاق متممی به قانون اساسی هستند که بر اساس آن تمام اعضای مجلس سنا باید منتخب مردم باشند.

جتن سیریتارانونت، رئیس مجلس ملی قانونی گفت: مجلس رسیدگی و بررسی خود را در این باره انجام داده و حالا قرار است جمعه هفته بعد درباره آنها رای خود را صادر کند.

وی ادامه داد: برای استیضاح نمایندگان پیشین، 132 رای از 220 عضو مجلس ملی مورد نیاز است.

ژنرال‌های تایلند که با کودتای خود در سال 2014 باعث برکناری دولت یینگلاک شیناواترا شدند، می‌گویند انجام این کودتا برای برای حفظ نظم پس از ما‌ه‌ها اعتراضات ضد دولتی که بانکوک را فلج کرده بود، ضروری بود، اما منتقدان بر این باورند که این اقدامات در جهت گرفتن قدرت از خانواده شیناواترا‌ها و حامیان آنها در ارتش و حوزه قضایی بود.

در همین حال یکی از افراد حزب "پو تای" یینگلاک شیناواترا اعلام کرد که این حزب درباره طرح استیضاح پیش‌رو نگران نیست.

یینگلاک شیناواترا، اولین نخست وزیر زن تایلند، در ماه ژانویه استیضاح شد و به مدت 5 سال از فعالیت‌های سیاسی ممنوع شد. اتهام وی برنامه جنجال برانگیز پرداخت یارانه به برنج بود.

انتهای پیام

کد N913295

وبگردی