آفتاب
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد:

گام‌هایی برای کاهش سم در میوه‌ها برداشته شده است

گام‌هایی برای کاهش سم در میوه‌ها برداشته شده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه آنالیز باقی مانده سموم از وظایف قانونی دانشگاه علوم پزشکی است.

حسن پاشازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، راه اندازی آزمایشگاه آنالیز باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات را از وظایف قانونی دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و افزود: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی احساس می‌شود با فعال سازی بخش خصوصی می‌توان نسبت به آنالیز باقی مانده سموم، فلزات سنگین و کودهای شیمیایی گام‌های مناسبی برداشت.

وی ادامه داد: میزان مصرف سموم کشاورزی در آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان‌ها با توجه به تنوع محصولات کشت شده و سطح زیر کشت در استان متناسب با روند مصرف در کشور بوده و در ردیف استان‌های عادی در مصرف سموم قرار دارد.

پاشازاده تصریح کرد: تاکنون گزارشی در خصوص عدم پذیرش محصولات استان توسط سایر کشورها به دلیل باقی ماندن سموم در محصولات به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام نشده و اظهارنظرها غیر کارشناسی است.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در زمینه استفاده مناسب از سموم کشاورزی، افزود: در زمینه استفاده مناسب از سموم، برنامه‌های مناسب رادیویی در قالب بحث کارشناسی و برگزاری دوره‌های آموزشی به شکل کارگاهی صورت گرفته است.

پاشازاده ادامه داد: این اقدامات باعث شده که کشاورزان برابر اطلاعیه کمیته پیش آگاهی نسبت به عملیات مبارزه اقدام نموده و از تکرار سمپاشی و استفاده بی‌رویه از سموم ممانعت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: برای محصولاتی که آزمون‌های مربوط به باقی مانده سموم و نیترات در آنها صورت می‌گیرد و دارای حد مجاز باقی مانده سموم هستند کد 16 رقمی تحت عنوان محصول شناسه دار صادر شده و این محصولات در غرفه‌های تعیین شده عرضه می‌شوند.

وی در خصوص گسترش استفاده از سموم کشاورزی توسط کشاورزان تصریح کرد: تنوع محصولات باغی و زراعی، تغییرات اقلیمی، گسترش بعضی از آفات و بیماری‌ها نسبت به قبل، روی آوردن کشاورزان به مبارزات شیمیایی در کنترل علف‌های هرز به دلیل هزینه‌های کارگری و ضدعفونی بذور قبل از کاشت، از جمله عوامل گسترش استفاده سموم کشاورزی توسط کشاورزان است.

پاشازاده با اشاره به روی آوردن تغذیه جهانی به سمت محصولات ارگانیک، ادامه داد: در این زمینه طی سنوات گذشته اقدامات موثری از جمله فعال سازی واحدهای پرورش حشرات مفید در شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب و رهاسازی زنبور براکون در سطحی معادل 2500 هکتار در محصولات ذرت، گوجه فرنگی و نخود صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N913269

وبگردی