آفتاب
در دیدار امیرعبداللهیان و میخائیل باگدانف؛

ایران و روسیه درباره تحولات سوریه، یمن و لیبی رایزنی کردند

ایران و روسیه درباره تحولات سوریه، یمن و لیبی رایزنی کردند

در نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و روسیه که به ریاست معاون وزیر خارجه روسیه و معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران برگزار شد، دو طرف درباره جدیدترین تحولات سوریه، یمن و لیبی به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به دیدگاه و رویکرد مثبت مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بر بهبود و توسعه روابط با همسایگان بویژه کشورهای منطقه گفت: در رایزنی های اخیر وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای کویت و قطر تاکید گردید، حل مسائل منطقه از جمله بحرین، یمن، سوریه و عراق راهکاری جز، راهکار سیاسی براساس قاعده برد ـ برد ندارد.

وی افزود: این رویکرد فرصتی برای کشورهای منطقه است تا با رفع موانع موجود، همکاری های فیمابین را در جهت منافع ملت های منطقه افزایش دهند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ضمن تشریح نقشه های خطرناک آمریکا در منطقه افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه با استفاده از رویکردهای نظامی بدعت های جدیدی در حل مسائل منطقه دنبال می کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز با تاکید بر ضرورت رایزنی های بیشتر میان کشورهای منطقه بویژه عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به تفاهم در خصوص مسائل منطقه استفاده از الگوی توافق هسته ای را برای حل مسائل منطقه ضروری دانست و افزود: حل مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن بدون حضور جمهوری اسلامی ایران، ممکن نیست و ادامه وضعیت فعلی تنها به قدرت گرفتن تروریست ها و داعش می انجامد.

باگدانف افزود: تجربه لیبی به خوبی نشان داد با از بین رفتن ساختارهای سیاسی بدون در نظر گرفتن اصول متعارف و شناخته شده حقوق بین المللی شرایط برای رشد و فعالیت گروههای تروریستی و افراطی مهیا می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین درباره تحولات یمن اظهار داشت: روسیه اساسا با حملات نظامی خارجی که مغایر با حقوق شناخته شده بین المللی است، مخالف است.

وی تصریح کرد: با ادامه این وضعیت همه در یمن چه جامعه بین المللی، چه طرف های موثر و چه گروههای داخلی بازنده خواهند بود.

 

کد N912873

وبگردی