آفتاب

برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد هیروشیما در ژاپن

برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد هیروشیما در ژاپن

ساکنان شهر ژاپنی هیروشیما امروز (پنجشنبه) مراسمی را به مناسبت هفتادمین سالگرد فاجعه انفجار بمب اتمی که ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بر این شهر انداخت، برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، این مراسم با شرکت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در پارک یادبود هیروشیما و با حضور ده‌ها هزار تنی که به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت کرده‌ بودند، آغاز شد.

بمب اتمی که جان حداقل ۱۴۰ هزار نفر را گرفت و بمب اتمی دیگری که سه روز بعد بر ناگازاکی افکنده شد از عوامل مهم پایان جنگ جهانی دوم تلقی می‌شوند.

در ساعت ۸:۱۰ صبح ششم اوت سال ۱۹۴۵ میلادی، یک بمب افکن B-29 آمریکا به نام انولا گی آن بمب اورانیومی را انداخت که در ارتفاع حدودا ۶۰۰ متری منفجر شد.

گمان می‌رود که فقط در آن روز ۷۰ هزار نفر کشته شده باشند. شمار خیلی بیشتری در اثر جراحات هولناک ناشی از تشعشعات اتمی در روزها، هفته‌ها و ماه‌های پس از آن جان باختند.

شینزو آبه در سخنانی در این مراسم خواستار خلع سلاح اتمی در سراسر جهان شد.

وی گفت که بمب اتمی نه فقط هزاران نفر را در هیروشما کشت بلکه همچنین باعث رنج غیرقابل وصف برای بازماندگان شد.

نخست وزیر ژاپن افزود: هیروشیما امروز احیا شده و به شهر فرهنگ و جایی مرفه بدل شده است.

وی ادامه داد:۷۰ سال بعد از واقعه، من می‌خواهم بر ضرورت صلح در جهان تاکید کنم.

مراسم یادبود روز چهارشنبه با راهپیمایی راهبه‌های بودایی و ساکنان شهر در هیروشیما شروع شد و بعد کودکان نمایش مرگ را در برابر گنبد بمب اتمی، یکی از معدود ساختمان‌های به جا مانده در نزدیکی محل انفجار اجرا کردند.

شینزو آبه، کازومی ماتوسی، شهردار هیروشیما و کارولین کندی، سفیر آمریکا در ژاپن از مقام‌های حاضر در مراسم امروز هستند. این مراسم شامل نیایش در سکوت، رها کردن کبوترها و قرائت یک بیانیه صلح بوده است.

کازومی ماتسو در این مراسم بار دیگر از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر رهبران جهان خواست تا تلاش‌های خود در راستای جهان عاری از تسلیحات اتمی افزایش دهند.

در انتهای این مراسم هزاران فانوس کاغذی در رود شهر رها خواهد شد که نماد سفر پس از مرگ قربانیان حادثه است.

انتهای پیام

کد N912564

وبگردی